Binnenland

Zware touringcars vanaf 2024 geweerd uit centrum Amsterdam

Zware touringcars van meer dan 7,5 ton worden vanaf 1 januari geweerd uit de binnenstad van Amsterdam. De gemeente meldt dat de maatregel wordt genomen omdat veel inwoners overlast ervaren van de zware bussen.

ANP
2 February 2023 07:42Gewijzigd op 2 February 2023 14:19

De touringcars worden zoveel mogelijk verplaatst naar de randen van de stad. Bezoekers van de stad kunnen dan met openbaar vervoer verder reizen. De gemeente maakt een uitzondering voor de Weesperstraat-Valkenburgerstraat-Kattenburgerstraat. Langs deze route bevinden zich populaire musea als Nemo, het Joods Historisch Museum en de Hermitage.

„Er komen jaarlijks veel bezoekers naar Amsterdam met een touringcar. Dat zijn niet alleen toeristen, maar ook kinderen op schoolreisje naar Artis of ouderen die naar een museum gaan en daar willen we graag ruimte voor bieden”, zegt de Amsterdamse verkeerswethouder Melanie van der Horst. „Maar met 300 tot 450 touringcars per dag er is te veel overlast voor de bewoners in het centrum, waar juist heel weinig plek is voor deze grote wagens. Daar gaan we vanaf volgend jaar een eind aan maken.”

De zware touringcars, waar meer dan 20 personen in passen, veroorzaken opstoppingen in smalle straatjes en onveilige verkeerssituaties in de drukke binnenstad voor fietsers en voetgangers. Ook zijn ze te zwaar voor de kwetsbare kades en bruggen en zorgen ze voor uitstoot als ze met draaiende motor staan te wachten op hun passagiers.

De touringcarsector was al langer van het besluit op de hoogte, aldus het Koninklijk Nederlands Vervoer. „Voor ons is het dus niet nieuw. Het is lastig maar niet onoverkomelijk”, aldus een woordvoerder. „De touringcars zullen naar andere bestemmingen gaan, buiten of binnen Amsterdam, op de locaties waar ze nog wel kunnen komen. Of er wordt gebruikgemaakt van lichtere bussen.”

De zegsman verwacht niet dat de mensen die een touringcar naar de binnenstad nemen, snel het ov zullen pakken, maar eerder gebruik gaan maken van auto’s of taxibusjes. „Het zijn over het algemeen mensen die graag in een groep reizen of die slecht ter been zijn. Met zo’n groep het ov in, is toch heel anders dan voor de deur afgezet worden.”

Bakker Travel, dat onder meer in opdracht van het bedrijf City Sightseeing met grote rode bussen door Amsterdam rijdt, denkt dat het besluit vooral buitenlandse touringcarbedrijven raakt. „Nederlandse bedrijven zagen dit al aankomen. Zelf mijden we al heel lang plekken binnen de ring s100, zoals het Rokin of de Nieuwezijds Voorburgwal”, aldus een woordvoerder. Vanwege ontmoedigingsbeleid van de gemeente, zoals eenrichtingsverkeer, zijn die plekken al langer moeilijk bereikbaar voor de bussen. „Voor ons heeft het dus niet heel veel invloed.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer