Skoda Enyaq Coupé RS: minder voor meer
Binnen het Volkswagenconcern, waartoe Skoda behoort, is er één platform waarop louter elektrische auto’s worden gebouwd. Daar maakt ook de Skoda Enyaq gebruik van, de meest verkochte elektrische auto op de Nederlandse markt in 2022.
De Enyaq is een SUV waarvan sinds kort ook een coupéachtige variant op het programma staat. Een auto volgens het principe minder ruimte voor meer geld. Maar het gaat natuurlijk om de uitstraling. Zeker in het geval van deze sportief bedoelde RS-versie in oogverblindend oranje.
De 4,65 meter lange vijfdeurs is een forse verschijning, maar brengt ook veel gewicht in de schaal met een lege massa van 2264 kilogram.
Om dat op een vlotte wijze voort te kunnen bewegen beschikt de auto over twee elektromotoren die samen 299 pk leveren en een koppel van 460 Nm. De accu is ook een forse jongen met 82 kWh. Die kan aan een snellader met maximaal 135 kW laden. In de praktijk wordt dat bij lange na niet gehaald. Datzelfde geldt voor de beloofde actieradius van 522 kilometer. Die blijkt in werkelijkheid tegen de 400 kilometer te zijn. Qua prestaties geen klachten over de Enyaq.
Nu valt het op dat veel elektrische auto’s enorm krachtige motoren hebben. De Enyaq is er ook met één elektromotor van 179 pk en een koppel van 310 Nm. De batterij is met 62 kWh een stuk kleiner en de actieradius ligt op 403 kilometer. Het gewicht komt dik 200 kilogram lager uit en daarom lijkt deze versie energetisch de meer verstandige keuze.
Datzelfde geldt voor de aanschafprijs, die bij de RS-versie maar liefst 14 mille hoger ligt. Overigens kost de Enyaq met normale achterkant en meer interieurvolume over de hele linie 3000 euro minder.
Rijdend over verkeersdrempels voelt de bestuurder duidelijk het hoge gewicht van de auto. Op de snelweg is het een heerlijke reiswagen met een forse binnenruimte. Het bagagevolume (585-1710 liter) staat de functionaliteit niet in de weg.