Rotterdamse havenmeester bezorgd over vaargedrag pleziervaart
Watertaxi’s of pleziervaartuigen kunnen door hun vaargedrag voor gevaarlijke situaties en ongelukken zorgen in de Rotterdamse haven. Daarvoor waarschuwt havenmeester René de Vries, die bij de presentatie van de jaarcijfers over het aantal schepen en incidenten in de haven zijn zorgen uit. „Soms zie ik jachten midden op de Nieuwe Maas, maar dat is ook de baan waar de binnenvaartschepen varen.”
Twee ongelukken, een met de watertaxi en een dodelijk ongeval door het kapseizen van een binnenvaartschip, drukken volgens De Vries hun stempel op de jaarcijfers. Het Havenbedrijf Rotterdam signaleerde vorig jaar wel een lichte afname van het totaalaantal ongevallen. Dit waren er 137 tegen 141 in 2021, terwijl het aantal afgehandelde schepen nagenoeg gelijk bleef. Er arriveerden met een totaal van 29.029 iets meer zeeschepen, maar het aantal binnenvaartschepen nam licht af tot 97.459.
De meeste ongelukken waren zogeheten parkeerschades, die weinig impact hadden. Het ongeval met de watertaxi die bij de Erasmusbrug in juli op een rondvaartboot botste, baart de havenmeester echter zorgen. Alle opvarenden konden wel worden gered. „Maar we zien het gebruik van het vaarwater in de stadsregio drukker en drukker worden”, zegt De Vries.
Hij wacht nog op de resultaten en aanbevelingen van het onderzoek naar het watertaxiongeluk door de Onderzoeksraad voor Veiligheid, maar geeft aan dat de haven nu al zijn best doet om het vaargedrag in de recreatie- en passagiersvaart te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan meer inspecties en voorlichting. Ook is verkeersbegeleiding bij wijze van proef aangevuld met cameratoezichthouders. De komende periode wordt het bijbehorende cameranetwerk daarbij uitgebreid van 220 naar 280 camera’s.
De havenmeester is wel tevreden over de geleidelijke afname van het aantal ongevallen in de recreatievaart. Dat waren er in 2018 nog veertien, vorig jaar ging het om zes incidenten. Het betreft bijvoorbeeld een jacht dat op een dammetje botste. Toch is De Vries er niet gerust op. „Het gaat hier om een uiterst kwetsbare groep vaarweggebruikers”, waarschuwt hij. „Het risico dat het fout gaat, blijft groot.”
Voor kleine schepen die niet heel hard varen heb je in Nederland geen vaarbewijs nodig. Daardoor kan eigenlijk iedereen die dat wil met een bootje varen in het havengebied. Afgelopen jaar waren er ook 36 pleziervaartuigen waarbij de motor was uitgevallen. „Dat is veel te veel. Mensen moeten zich goed voorbereiden als ze het aandurven om in de drukste en grootste haven van Europa te gaan varen. Daar hoort ook motoronderhoud bij.”