Nederland moet nog wennen aan snelle e-bike
Het aantal ongelukken met elektrisch aangedreven fietsen is in 2022 beduidend gestegen, maakte de politie dinsdag bekend. Is het huidige wegennet nog wel geschikt voor dit soort vervoersmiddelen?
De politie publiceert eind januari de definitieve cijfers van ongelukken met e-bikes. Dan zal blijken hoe hoog het aantal ongevallen daadwerkelijk is uitgevallen.
Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland, is niet verrast over het toegenomen aantal ongelukken met de e-bike. „Het aandeel van elektrische fietsen in het verkeer stijgt de laatste jaren enorm. De fiets wordt populairder, ook onder jongeren.”
Begin 2022 reden er in Nederland 103.000 e-bikes rond, 36 procent meer dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het CBS.
Kan het huidige wegennet de elektrische fiets wel aan? Stomphorst denkt van wel. „We hebben het beste fietsnetwerk van de wereld. In de meeste landen fietsen mensen gewoon op de autoweg.”
Om het aantal ongelukken met de e-bikes terug te dringen, is volgens hem allereerst tijd nodig. „We merken dat mensen er nog erg aan moeten wennen.” Ook wijst Stomphorst erop dat er vaak e-bikes worden opgevoerd. „Dat is vragen om ongelukken.”
Bobby Markussen, woordvoerder van de korpsleiding politie, vindt wel dat de komst van snelle e-bikes vereist dat de huidige infrastructuur wordt aangepast. „Sommige fietspaden zijn te smal voor elektrische fietsen. Die kunnen nu niet goed inhalen. Het is de taak van gemeente daar iets aan te doen.”
Net als Stomphorst denkt de woordvoerder dat Nederland nog moet wennen aan de e-bike. „Veel mensen houden nog geen rekening met het feit dat een fietser bijvoorbeeld ook 40 kilometer per uur kan gaan. Aan de andere kant houdt iemand op een elektrische fiets er vaak weer geen rekening mee dat zijn snelheid wordt onderschat.” Het is daarom vooral opletten geblazen, zegt de woordvoerder.
Markussen geeft aan dat de politie nog niet controleert of e-bikes zijn opgevoerd. Bij scooters en brommers wordt dat wel gedaan door middel van een rollerbank. „Zoiets bestaat nog niet voor elektrische fietsen.”
Maximumsnelheid
De snelheid is de allergrootste probleemveroorzaker van e-bikes vindt ook Esther van Garderen, woordvoerder van de Fietsersbond. Ze vindt dat op alle wegen binnen de bebouwde kom waar fietsers rijden een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur moet gaan gelden. „Alleen daarmee kunnen we ongelukken voorkomen. Een lagere snelheid zorgt ervoor dat mensen sneller kunnen remmen. En dat verhoogt de veiligheid.”