EconomieColumn Gerhard Hormann

Miljarden voor energieplafond zullen verdwijnen in peilloos diepe put

Om te voorkomen dat huishoudens in acute betalingsproblemen komen door een torenhoge energierekening, strooit de overheid met miljarden alsof het miljoenen zijn. Vier jaar lang heb ik elke week op dinsdag een lange fietstocht gemaakt met een blinde man uit de Rotterdamse wijk Ommoord. Daarbij reden we meermalen langs de bouwput die uiteindelijk moet resulteren in het doortrekken van de A16 bij het knooppunt Terbregseplein. In totaal komt er elf kilometer asfalt te liggen, inclusief een tunnel onder de rivier de Rotte en het achtergelegen recreatiebos.

Gerhard Hormann
2 December 2022 18:00
Startsein in 2019 voor de aanleg van de A16 Rotterdam, door toenmalig minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). beeld Roel Dijkstra
Startsein in 2019 voor de aanleg van de A16 Rotterdam, door toenmalig minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). beeld Roel Dijkstra

De bouwwerkzaamheden zijn begonnen in 2019 en zullen, als alles verder volgens planning verloopt, in december 2025 zijn afgerond. Uiteindelijk is straks zeven jaar lang met man en macht gewerkt aan wat misschien wel het laatste grote infrastructurele project is van deze schaal. Tel je de voorbereidende werkzaamheden erbij op, dan komt de bouwtijd zelfs uit op een heel decennium.

Die blinde man uit Ommoord heeft de voltooiing niet mee mogen maken, want hij overleed aan het begin van de zomer. Na een pauze van enkele maanden, die ik nodig had om zijn verlies te verwerken want we waren in de loop der tijd vrienden geworden, ben ik gekoppeld aan een man uit de wijk Overschie die op zoek was naar een fietsmaatje. Zijn ‘handicap’ is eenzaamheid, onzichtbaar maar schrijnend.

18849681.JPG
beeld Gerhard Hormann

Bij de eerste afspraak fietsten we gezamenlijk door het steeds verder dichtslibbende landschap tussen Rotterdam en Delft. Onderweg reden we over een fietspad dat pas vier weken eerder feestelijk was geopend en pauzeerden we voor een kop koffie bij een pannenkoekenrestaurant. Vanwege zijn gezondheid kan hij niet meer dan twintig kilometer fietsen, maar uiteindelijk zijn we bijna twee uur onderweg geweest.

Tijdens de tocht reden we af en toe vlak langs de snelweg en kon ik goed zien waar de doorgetrokken A16 over ruim drie jaar aansluit op de A13. Dat houdt in dat ik straks niet alleen de vorderingen aan het beginpunt van dit traject van nabij heb kunnen volgen, maar waarschijnlijk ook getuige zal zijn van de voltooiing. Het betekent verder misschien niets, maar de symboliek staat me wel aan.

Nieuwsgierig geworden zocht ik op internet naar de totale kosten van dit megaproject. Uiteraard bleken die vooraf lager ingeschat dan in werkelijkheid. Net zoals de aanleg zelf veel langer duurt dan voorzien, zo wordt nu al rekening gehouden met een eindbedrag dat uitkomt op een verdubbeling. In plaats van de geraamde 1 miljard euro, wordt het minimaal 1,7 miljard. Sindsdien probeer ik tevergeefs om dat bedrag te rijmen met de misschien wel 40 miljard die in 2023 moet worden uitgegeven vanwege het prijsplafond.

Het kabinet heeft voor deze systematiek gekozen om te voorkomen dat talloze huishoudens in acute problemen komen vanwege een onbetaalbare energierekening, maar feitelijk verdwijnt dat geld in een peilloos diepe put.

Je kunt ook zeggen dat je met diezelfde 40 miljard twintig van dit soort ambitieuze projecten had kunnen financieren. Een overheid die opeens met miljarden strooit alsof het miljoenen zijn, graaft niet alleen een ingenieuze verkeerstunnel maar ondergraaft op hetzelfde moment ook de waarde van geld

De auteur is publicist. Voor eerdere columns zie rd.nl/hormann. Reageren? hormann@refdag.nl.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer