Kritiek op Slobs plan burgerschapsonderwijs

Minister Arie Slob van Onderwijs. beeld ANP

Redactie binnenland

WOERDEN. Scholenkoepel Verus hekelt de manier waarop minister Arie Slob (Onderwijs) het burgerschapsonderwijs wil vormgeven. Woensdag behandelt de Tweede Kamer Slobs wetsvoorstel voor lessen burgerschap.

Voorzitter Berend Kamphuis van Verus, een vereniging waarbij 4200 rooms-katholieke en christelijke scholen zijn aangesloten, heeft de indruk dat de minister met het nieuwe wetsvoorstel „graag ziet dat scholen vooral brave burgers afleveren die zich gedragen zoals we dat met elkaar hebben afgesproken”, zo zei hij deze maandag in Trouw.

Nederlandse scholen zijn sinds 2006 verplicht om aandacht te besteden aan burgerschap, maar de manier waarop was nauwelijks gedefinieerd. Omdat samenhang en duidelijke doelen ontbraken, besloot Slob de burgerschaps opdracht van scholen verder uit te werken. Dat resulteerde onlangs in een nieuw wetsvoorstel dat woensdag wordt besproken.

ANP-356303013Bijzonder onderwijs furieus over intieme vragen bij inspectiebezoek

In het voorstel staat dat scholen „actief burgerschap” en „sociale cohesie” moeten bevorderen door leerlingen de basiswaarden van de democratische rechtsstaat bij te brengen.

In de toelichting staat dat burgerschap niet alleen draait om het leren over democratie als politiek systeem, maar ook om „de sociale omgang tussen mensen buiten de sfeer van de overheid.” Daarbij noemt Slob zaken zoals „waarheidsgetrouwheid, sympathie, res-

pect voor de mening van anderen en verantwoordelijkheidszin.”

Met name daar wringt voor Kamphuis de schoen. „Is het de taak van scholen om brave burgers af te leveren? Ik denk dat we vooral goede burgers af moeten leveren, die ook buiten de lijntjes durven te kleuren.”

Inspectie onder vuur

De Onderwijsinspectie ligt onder vuur voor de wijze waarop zij onderzoek doet op scholen, waarbij intieme vragen worden gesteld aan leerlingen, zo bleek zaterdag uit onderzoek van het Reformatorisch Dagblad. Verus krijgt signalen dat de inspectie „niet fair, niet onbevangen en niet onbevooroordeeld” te werk gaat tijdens aangekondigde en onaangekondigd bezoeken aan scholen. De orthodox-Joodse school het Cheider stelt dat inspecteurs de sociale veiligheid in gevaar hebben gebracht. De inspectie ontkent. Verder uiten onderwijsdeskundigen kritiek op de onevenwichtigheid in een steekproef.