Je vraag heeft een heel dringende achtergrond: het verlangen naar wedergeboorte en bekering. Je staat daar nu in je beleving nog helemaal buiten. Maar dat dit verlangen er is, vind ik al een wonder. Van nature zijn we God kwijt en missen we Hem niet. Zo wil jij niet verder leven, begrijp ik uit je vraag. Dat is momenteel echter wel een groot probleem voor je, want je ziet allerlei bezwaren en onmogelijkheden, onder andere dat je lezen moeilijk vindt. Mijn eerste advies is: Breng dat maar in het gebed bij de Heere. Aan Zijn voeten hebben al zo velen ervaren: „Wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God” (Luk. 18:27).

Vervolgens nog een bemoedigende gedachte: het lezen van de Bijbel is weliswaar een middel in Gods hand om waarachtige bekering en geloof te werken, maar niet alleen het lezen ervan. „Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods” (Rom. 10:17). „Zo heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven” (1 Kor. 1:21). En in dat laatste hoofdstuk, 1 Korinthe 1, geeft Paulus aan dat door dat middel van de prediking juist degenen bereikt en bekeerd worden die –naar de mens gesproken– in allerlei opzichten niet zo goed mee kunnen komen. Niet de ”wijzen”, maar de ”dwazen” en de ”zwakken” heeft God uitverkoren. Je hoeft dus niet van alles te kunnen en te hebben om bekeerd te worden. Juist andersom: mensen die niets meer hebben of kunnen, vallen als een hulpeloze in de armen van de machtige Zaligmaker Jezus Christus.

Intussen blijft het wel een punt van zorg, dat Bijbellezen, want je wilt wel Gods Woord onderzoeken en Gods wil eruit leren kennen. Ik zou zeggen: maak gebruik van de vele middelen die er tegenwoordig zijn om de Schrift ook voor de mens van vandaag verstaanbaar te maken. Heb je gehoord dat er pas een Bijbel met uitleg is uitgegeven, waarin allerlei zaken worden toegelicht en vereenvoudigd? Maak je gebruik van de kanttekeningen op de Statenvertaling? Of heb je weleens naast je vertrouwde Bijbeltje de Herziene Statenvertaling gelegd? En als je in je plaatselijke boekwinkel kijkt wat er zoal op de plank staat aan kleine, eenvoudige boeken en boekjes over de Bijbel en het geestelijke leven, dan zijn we in onze tijd ook bevoorrecht. Ik hoop dat je een weg mag vinden om –passend bij je eigen niveau– je dagelijks te laten voeden met Gods Woord. En dat de Bijbel ook voor je de ontmoetingsplaats met de Heere Jezus mag worden.


 

Zit jij ook met een geloofsvraag? Laat het ons weten via info@puntuit.nl of stuur een appje naar 06-20601065.