Stel prioriteiten
De kans is groot dat jouw Bijbeltje dichtblijft omdat je geen prioriteiten stelt. Je blijft ’s morgens iets langer op bed liggen dan handig is. Op school heb je geen gelegenheid voor stille tijd. Na schooltijd zijn er zo veel dingen die je aandacht opeisen: je bijbaantje, een afspraak met vrienden, huiswerk, je hobby’s. En dus kom je aan het eind van de dag, als je eigenlijk te moe bent om nog iets anders te doen, pas aan Bijbellezen toe. 
Herkenbaar? Draai je dagroutine eens om. Bedenk: wat is het belangrijkste voor je leven? Dat je Christus leert kennen als jouw Zaligmaker, toch? Maak dat dan elke dag prioriteit nummer één.

Plan
Plan een vast tijdstip in op de dag waarop je de Bijbel leest. En houd je daaraan. Ga niet allerlei excuses bedenken om dat tijdstip aan te passen. Als je daarmee begint, ligt je Bijbel al snel weer in het vergeethoekje. 

Dat tijdstip kan ’s morgens vroeg zijn. Het voordeel daarvan is dat je gedachten nog niet in beslag genomen zijn door alles wat er die dag op je pad komt en dat je God heel bewust om een zegen kunt vragen voor die dag. Het nadeel is dat veel jongeren ’s morgens door hun biologische klok veel moeite hebben met wakker worden en zich te concentreren. Lukt het jou niet ’s morgens vroeg? Zoek dan een ander tijdstip. Bijvoorbeeld ’s avonds na het eten, voordat je aan je huiswerk begint.

Maak een overzicht van je dag
Heb je het te druk om de Bijbel te lezen? Maak dan eens een overzicht van je dag. Het kan heel verhelderend zijn om te zien waar je al die uren aan besteedt. Ongemerkt kan bijvoorbeeld een computerspel of Facebook heel wat meer tijd opslokken dan je zelf in de gaten hebt. Misschien dat je daar wat minder tijd aan kunt besteden, zodat er extra tijd vrijkomt voor het lezen van de Bijbel.

Wees streng voor jezelf
Leuk, al deze tips, denk je misschien. Maar ik heb al zo vaak geprobeerd de Bijbel te gaan lezen, en na een week of twee weken ben ik weer terug bij af. Niets nieuws onder de zon. Jij bent echt niet de enige jongere die hier last van heeft. Maar weet je, de oplossing hiervoor ligt toch echt bij jou. Geef jezelf gewoon eens wat vaker een schop onder je achterste. Sla de Bijbel open, lees wat God tot je wil zeggen. Doe dat elke dag, of je er nu zin in hebt of niet. Je leert God echt niet beter kennen met een dichte Bijbel.

Bid
Lees nooit de Bijbel zonder te bidden. Bidt dat de Heere je laat zien wat Hij je wil zeggen. Vraag om Zijn zegen over het gelezene. De Bijbel is wat dat betreft anders dan welk boek dan ook. Het is Gods boodschap aan ons, en alleen door de verlichtende werking van Zijn Geest kunnen we die begrijpen.

Maaltijd
Je hebt snacks en je hebt maaltijden. Snacks trek je uit de muur en verorber je vaak even tussendoor. Voedzame, gezonde maaltijden kosten tijd om te bereiden en op te eten. Bijbellezen is als het eten van een maaltijd. Het kost tijd. Bijbellezen is graven, zoeken, vragen, kauwen en herkauwen. Misschien begrijp je niet meteen wat een bepaald Bijbelgedeelte je kan zeggen. Maar lees, en herlees. Neem het tot je, ga ermee in gebed, lees het later die dag nog eens. En het zal je voeden.

Lees kleine gedeelten
Vergallopeer je niet aan het lezen van grote lappen tekst. Zo van: zie mij eens heel Psalm 119 lezen. Er staan ontzettend veel rijke dingen in Gods Woord. Daar lees je overheen als je niet de moeite neemt om de Bijbel aandachtig, tekst voor tekst te lezen. Kies dus kleine stukjes voor je dagelijkse stille tijd en lees die net zo lang totdat je begrijpt wat je gelezen hebt.

Gebruik hulpmiddelen
De Bijbel is eeuwenoud en geschreven in andere culturen. Alleen daarom al is niet alles te begrijpen zonder dat we er hulpmiddelen bij gebruiken. Pak daarom eens een studiebijbel of een verklaring en lees de uitleg die gegeven wordt bij een bepaald Bijbelgedeelte. Dat kan erg verhelderend werken.

Solvatmethode
Om jongeren te helpen met het lezen van de Bijbel heeft de HGJB (Hervormd-Gereformeerde Jeugdbond) de Solvatmethode ontwikkeld, een methode die het gemakkelijker maakt om de Bijbel te lezen. Solvat staat voor: Stil worden, Open handen, Lezen, Vragen stellen, Antwoorden en Toepassen.

Stil worden: als je direct begint met het lezen van de Bijbel, is de kans groot dat er nog van alles door je hoofd spookt. Om God te kunnen laten spreken, zul je dus eerst zelf stil moeten worden. Neem bewust de tijd om stil te worden en maak letterlijk en figuurlijk ruimte voor God in je leven.

Open handen: bid –voordat je de Bijbel gaat lezen– om Gods nabijheid en de hulp van de Heilige Geest. Daarmee laat je daadwerkelijk zien dat het je alleen niet lukt om te begrijpen wat God in Zijn Woord te zeggen heeft. Vandaar: open handen, om los te laten wat je bezighoudt en om te ontvangen wat God geeft.

Lezen: je leest het Bijbelgedeelte rustig voor jezelf door en laat de woorden tot je doordringen. Snap je iets niet of word je afgeleid, begin dan weer bij het begin. Ook het hardop voor jezelf lezen, helpt om je concentratie vast te houden.

Vragen stellen: Bijbellezen is leren praten met de Bijbel. Net zoals je in een goed gesprek vragen stelt aan elkaar, kun je ook leren om vragen te stellen aan een Bijbelgedeelte. Bijvoorbeeld: Wat is de kernzin van dit gedeelte? Hoe zou ik gereageerd hebben als ik erbij was geweest? Wat vertelt dit gedeelte me over God? (Voor meer ”leessleutels” om vragen te stellen, zie hgjb.nl/bijbellezen.

Antwoorden: het Bijbelgedeelte dat je gelezen hebt, heeft je wat te zeggen. Ga daarover met God in gesprek. Dank Hem voor wie Hij is, vraag om kracht om te doen wat Hij zegt, belijd waarin je tekortschiet, bid naar aanleiding van het Bijbelgedeelte voor anderen.

Toepassen: Het Woord van God wil ook wat doen in je leven. Van Bijbellezen moet het gaan naar Bijbelleven. Wat heb je ontdekt en wat kun je vandaag in de praktijk brengen? Laat een bepaalde tekst of opdracht vanuit het Bijbelgedeelte je dag kleuren. Of een ander goed idee: leer eens één tekst uit je hoofd en probeer daar regelmatig aan te denken.