Pianoschool Apeldoorn betrekt ouders bij „oefenplan” kind

beeld RD

Een persoonlijke benadering van de leerling, met de ouders een „oefen­plan” afspreken, twee keer per jaar een feestelijk concert geven. Met deze ingrediënten groeide de Pianoschool Apeldoorn sinds de oprichting vijf jaar geleden uit tot een instelling met 200 leerlingen op 7 locaties. „Wij zeggen: Speel elke dag.”

Het bordje aan de muur geeft de naam van de school weer: De Regenboog. Daar­onder is nog een bordje te vinden: Pianoschool Apeldoorn. De school is een van de zeven locaties van de jonge Apeldoornse muziek­instelling. In vijf jaar tijd groeide de pianoschool uit tot 200 leerlingen, meest kinderen en jongeren, maar ook volwassenen.

pianoschool

Initiatiefnemer is Meline Yeghoyan (33). De liefde voor het instrument voert terug naar haar geboorteland Armenië, waar ze van jongs af met pianomuziek vertrouwd werd gemaakt. „Mijn ouders zijn allebei professioneel piano­docent”, vertelt ze. „Op mijn twaalfde verhuisden we als gezin naar Moskou, zodat mijn oudere zus en ik de muziekschool bij het Tsjaikovsky Conservatorium konden bezoeken. Mijn vader heeft alles op alles gezet om dit mogelijk te maken. We hebben er hard gewerkt en veel geleerd van beroemde musici.”

Yeghoyan was niet van plan naar Nederland te verhuizen, maar het liep anders. Haar zus kreeg via internet contact met een Armeens-Nederlandse man. „Ik ging met mijn vader, moeder en broertje hier naar de bruiloft. Daar ontmoette ik de broer van mijn aanstaande zwager, die mijn man is geworden, dat was heel grappig.”

De zussen deden hun master aan de hogeschool voor de kunsten ArtEZ in Arnhem. Yeghoyan: „Het mooie aan de studie in Nederland vond ik de vrijheid die je kreeg om concerten te geven en eigen projecten te organiseren.”

Eigen lokaal

De pianoschool heeft op de basisscholen een eigen leslokaal, waar een glanzende Yamaha staat. Er worden lessen gegeven en verschillende activiteiten georganiseerd.

Terwijl de schoolbel gaat en het plein leegloopt, vertelt Yeghoyan: „Na mijn afstuderen in 2010 dacht ik: Wat ga ik verder doen? Wat is mijn visie als pianist? Ik had altijd het verlangen om muziek op míjn manier, zoals ik ze begrijp en voel, aan leerlingen over te dragen. Ik wilde liever niet bij een muziekschool werken, omdat muziek­scholen in Nederland op een andere manier lesgeven. Ook had ik op dat moment al twee kleine kinderen, zodat het niet mogelijk was om thuis een lespraktijk te beginnen. Toen ben ik naar de montessorischool in Apeldoorn gegaan en heb met de directeur mijn ideeën besproken: een piano op school plaatsen en kinderen stimuleren om muziek op school te maken, na schooltijd en in de tijd van de buitenschoolse opvang. De directeur vond het een goed plan. Dus werd ik een soort pianojuf van die school, dat gaf een leuk gevoel.” Na enige tijd sloten andere scholen zich aan en moesten er extra pianodocenten worden aangenomen.

Het idee om juist met basis­scholen in zee te gaan, had ook met drempelverlaging te maken, legt Yeghoyan uit. „Er zijn weinig kinderen die ervoor kiezen om naar een muziekschool te gaan. Daarvoor zijn allerlei redenen op te noemen: vanwege de grote afstand, de groepsles, de te korte lessen, of het onhandige tijdstip van de les. Waar kun je de meeste kinderen bereiken, dacht ik, en het antwoord was eenvoudig: op basisscholen natuurlijk. Op deze manier wilde ik de drempel wegnemen voor kinderen die in eerste instantie niet kiezen voor muziek. Tegelijk willen we er zijn voor de buurt: er komen veel leerlingen uit de directe omgeving van de scholen.”

Visie

De Pianoschool Apeldoorn benadert elk kind persoonlijk. „De praktijklessen zijn altijd individueel, nooit in groepen. Sinds kort hebben we ook klassikale muzieklessen: we behandelen de muziekgeschiedenis en biografieën van componisten en geven theorieles en workshops. Twee keer per jaar organiseren we concerten: het kerst- en het zomerconcert. Het zijn feestelijke momenten voor de kinderen en de ouders. En een soort toets­moment voor ons als docenten: wat hebben we in een halfjaar tijd gedaan? Wat hebben we met deze kinderen en volwassenen bereikt? De concerten vinden vooral plaats op de schoollocaties, want de hele school wordt ervoor uitgenodigd. Een bijzonder gebeuren was het jubileumconcert in theater Orpheus, afgelopen juni. We hadden hiervoor zes zaterdagen geoefend. De kinderen kregen eigen artiestenkamers. Het was prachtig om te zien hoe ze zich voelden en hoe ze zich gedroegen. Ze keken ernaar uit om zich om te kleden. We gingen samen nog lunchen. Ook de ouders vonden het geweldig. Bijzonder vond ik de waardering van het publiek. We gunden de leerlingen van harte dat applaus op het mooie podium.”

De pianoschool lijkt een concurrent te zijn van de algemene muziekschool Markant in Apeldoorn, die ook pianolessen aanbiedt. Yeghoyan denkt echter dat dit wel meevalt. „De vraag over de concurrentie wordt vaak gesteld, maar wij doen de dingen op een andere manier en focussen uitsluitend op de piano. Markant is een breed georiënteerde kunstschool en biedt allerlei kunst­vormen aan. Sommige ouders kiezen heel bewust voor een groepsles: twee vriendinnen met elkaar, of een broertje en een zusje. En ze willen dan ook een niet te lange les. Bij ons worden alleen individuele lessen gegeven en duren de lessen langer.”

Een bijzonderheid aan de pianoschool is dat er vanaf de eerste les wordt geholpen bij het vinden van een goede oefenmanier, vervolgt de directeur. „Wij helpen mee bij het vinden van een oefenschema. En we proberen de leerlingen bij te brengen: als je een klein beetje moeite doet, bereik je veel. We stellen niet de eis dat leerlingen elke dag een uur spelen – al zijn er natuurlijk leerlingen die dat doen. Maar wij zeggen wel: speel élke dag. Ook al speel je dan even je stukken een keer door, of oefen je heel gedetailleerd een of twee maten, dan is dat al een hele stap vooruit. Daarbij leggen we de verantwoordelijkheid niet alleen bij het kind, maar ook bij de ouders. Het bedenken van het oefenschema doen we in direct contact met de ouders. Tijdens kijklessen, twee keer per jaar, bespreken we de oefenmanier, de vooruitgang, de aandachtspunten, en de gemoedstoestand van het kind. We leren onze leerlingen ook: je kunt veel, je kunt meer dan je denkt. En: hoe getalenteerd je ook bent, muziek maken is altijd hard werken. Maar het belangrijkste dat we hun meegeven is dat muziek iets moois is, iets wat heel je leven meegaat en veel vreugde geeft.”

----

Pianoschool Apeldoorn

De Pianoschool Apeldoorn werd opgericht in 2011. De muziek­instelling werkt samen met zes basisscholen in diverse wijken in Apeldoorn, waar 6 docenten lesgeven aan zo’n 200 kinderen, jongeren en volwassenen.

www.pianoschoolapeldoorn.nl