Citroën C5 Aircross hobbelt comfortabel door Marokko

beeld Tony Vos
4

Belangenverstrengeling klinkt wellicht negatief, maar in het geval van de nieuwe Citroën C5 Aircross valt het juist positief uit. De auto paart de typische uitstraling van een SUV aan de ruimtelijke mogelijkheden van een ruimtewagen. Citroën volgt daarmee op geheel eigen wijze een hele generatie Picasso’s op.

Binnen het concern was een bodemgroep aanwezig waarop Peugeot, DS en Opel al een SUV bouwen. Aan Citroën de taak om er qua ontwerp en inrichting een eigen draai aan te geven. De vormgeving sluit aan bij de nieuwste modellen van het merk, met koplampen op twee niveaus en bijvoorbeeld de Airbump, stootkussens aan de onderkant van de portieren. De Aircross oogt hoekig en stoer, zoals je verwacht van een SUV.

Vanaf eind jaren 90 was Citroën een van dé spelers op het gebied van ruimtewagens. Dit type auto raakte uit de gratie, maar kopers zoeken wel een volgende auto met dezelfde royale binnenruimte.

Juist op dat vlak voldoet deze Citroën aan de behoeften. Vijf passagiers hebben allemaal hun eigen stoel, die in lengte en qua rugleuning verstelbaar zijn. Alleen hiermee groeit het forse bagagevolume van 580 liter al naar 720 liter. Met neergeklapte achterbank komt de C5 Aircross met 1630 liter aardig in de buurt van de C4 Picasso.

Comfort is een speerpunt voor Citroën. Dat blijkt bij deze C5 Aircross met uitstekend zittende stoelen, een laag geluidsniveau in het interieur en het prettig afgestemde onderstel.

Op een hobbelige ondergrond in Marokko blijkt de Citroën vergeeflijk te zijn bij lage snelheden en diepe kuilen. Ook boven de 80 km/h worden kleinere oneffenheden uitstekend uitgefilterd. Samen met de 180 pk sterke 1,6 liter benzine turbomotor en de standaard 8-traps automaat is het resultaat van Citroëns belangenverstrengeling zeer geslaagd.

Citroën C5 Aircross Puretech 180 Feel

Energielabel C

Topsnelheid 216 km/u

Acceleratie 8,2 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld 1 liter op 12,2 km

CO2-uitstoot 131 g/km

Aanhanggewicht (geremd) 1500 kg

Prijs vanaf/geteste versie 31.390/39.090 euro

Conclusie

+ Uitstraling. De C5 Aircross heeft een stoere uitstraling door de horizontale motorkap, grote wielen en dikke stootranden aan de onderkant.

+ Volume. Het forse bagagevolume en de mogelijkheid alle drie de stoelen achterin afzonderlijk te verschuiven geeft extra ruimtelijke opties.

+ Comfort. Het onderstel met zijn bijzondere schokdempers zorgt bij de C5 Aircross voor een comfort dat op eenzame hoogte staat tussen de overige SUV’s.

- Beenruimte. De middenplaats op de achterbank is slechts geschikt voor een kind omdat de middenconsole behoorlijk wat ruimte opslokt.