Bilal de Zwart plakt reclame Second Love af: kies één partner voor je hele leven
Een bericht op LinkedIn van jeugdhulpverlener Bilal de Zwart (39) uit Maassluis waarin hij schrijft dat hij een reclameposter van overspelsite SecondLove heeft afgeplakt, is meer dan duizend keer gedeeld. Volgens De Zwart verwoesten de reclames gezinnen en relaties, terwijl die „het fundament zijn van de samenleving.”
„Ik heb uw promotie even geblokkeerd”, schrijft De Zwart in het socialemediabericht aan Second Love. „De zorg zit namelijk erg vol met uit elkaar gevallen gezinnen, vechtscheidingen en beschadigde kinderen. Op het moment dat wij in de zorg weer wat ruimte hebben kunt u weer doorgaan met het ontwrichten van relaties en gezinnen.” Dat laatste is sarcastisch bedoeld, zegt De Zwart nu. „Ik schreef dat vooral om aan te geven hoe hoog de nood op dit moment is. Kinderen staan soms een jaar lang op de wachtlijst voordat ze hulp kunnen krijgen.”
Posters die vreemdgaan stimuleren zijn al jaren zichtbaar in het Nederlandse straatbeeld. Waarom komt u nu in actie?
„Ik heb weleens eerder posters van SecondLove en soortgelijke bedrijven afgeplakt, maar ik besloot in een impulsieve bui om dit bericht online te plaatsen. Kinderlevens gaan kapot door de ontrouw die deze poster bevordert. Dat zie ik in mijn werk in de jeugdhulpverlening.
Ik schat dat zo’n 80 tot 90 procent van mijn cliënten uit een onstabiel of een gebroken gezin komt. Kinderen uit zulke families hebben vaak last van agressie of depressie. Vechtscheidingen, die meer dan eens worden veroorzaakt door dit soort posters, hebben daarnaast ook gevolgen voor de maatschappij. Denk alleen al aan de enorme kosten die jeugdhulpverlening met zich meebrengt.”
Verschillende mensen die onder uw bericht reageren, zeggen dat iemand ook zonder SecondLove overspel kan plegen.
„Dat is waar. Maar vreemdgaan moet niet worden aangemoedigd. Daarbij komt dat mijn kinderen die reclames ook zien. Ik wil ze daartegen beschermen, ook al weet ik dat dat nooit helemaal lukt.”
Wat voor reacties krijgt u verder op uw post?
„Tussen de ruim duizend reacties overheerst de steun, maar ik krijg ook kritische reacties. Veel mensen vinden het belachelijk dat dit soort reclames zijn toegestaan. Aan de andere kant krijg ik te horen dat ik een moraalridder en een vandaal ben.”
Welke reacties verrassen u?
„Mensen wijzen erop dat ik een boete kan krijgen, of dat het bedrijf van de reclamezuil mij een rekening zou kunnen sturen. Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Iemand anders opperde het idee om een crowdfundingsactie te starten als mijn actie mij geld zou kosten.”
Hoe beleeft u de massale aandacht voor uw actie?
„Ik had niet verwacht dat mijn bericht zoveel aandacht zou trekken. Ik ben er een beetje van geschrokken. Iedereen heeft er een stevige mening over. En journalisten willen me ineens interviewen.”
Hoe kijkt u vanuit uw levensovertuiging naar overspel?
„Ik ben christelijk opgevoed, maar ik ben overgegaan tot de islam. In beide religies is een gezonde gezinssituatie belangrijk. Dat sluit vreemdgaan wat mij betreft uit. Je kiest één partner voor je hele leven en voor hem of haar doe je je best. Als mensen alles hebben geprobeerd, maar het echt niet meer uithouden met elkaar, kunnen ze beter scheiden dan vreemdgaan.”
Is het afplakken van posters de juiste manier om uw punt te maken? U beschadigt op die manier immers publieke eigendommen.
„De schade die de reclame toebrengt, is veel groter dan wat tape in zo’n bushokje. Omdat ik niet wist waar ik met mijn klachten over de poster naartoe moest, heb ik op deze manier mijn punt gemaakt. Ik heb er geen spijt van. Als ik waar dan ook een klacht had ingediend, had het misschien jaren geduurd voordat ik daarmee iets zou hebben bereikt.”
Welke vervolgstappen gaat u zetten?
„Op LinkedIn hebben mensen mij erop gewezen dat ik in gesprek kan gaan met de gemeente. Dat ben ik nu van plan. Daarnaast wil ik samen met lokale politieke partijen kijken of we overspelreclames uit Maassluis kunnen weren.”
Problemen
Hanneke de Wal, woordvoerder van de gemeente Maassluis, kan het zich „goed voorstellen” dat De Zwart „zich machteloos voelt” en daarom actie onderneemt tegen de overspelreclames. „Zeker omdat hij in zijn werk dagelijks wordt geconfronteerd met de problemen in de zorg, zoals lange wachtlijsten.”
De lokale overheid is bereid met De Zwart te spreken over de reclame, zegt woordvoerder De Wal. „Zo’n gesprek zal dan gaan over de gevolgen van overspel en vechtscheiding voor zijn werk. Maar we kunnen als gemeente niet bepalen welke reclame we wel of niet mogen toestaan. En dat willen we ook niet.”
De Wal vindt het toebrengen van schade aan andermans eigendommen niet goed te keuren. „Maar of De Zwart zijn protest tegen deze reclame dan anders had moeten vormgeven? Daar heb ik geen mening over. Gezien de vele reacties vinden veel mensen overspelreclame blijkbaar een aangelegen onderwerp. Daarom is het goed dat De Zwart het debat aanzwengelt.”