Binnenlanddraadloos opladen

In Arnhem laadt fiets op via een stoeptegel

In Arnhem is het sinds kort mogelijk om draadloos een fiets op te laden. Tegenover het station is de eerste e-hub waar je, via een app, een elektrische fiets kunt huren.

Bastiaan van Soest
11 November 2022 15:16Gewijzigd op 11 November 2022 15:21
De laadtegel een deelfietsen in Arnhem. beeld Bastiaan van Soest
De laadtegel een deelfietsen in Arnhem. beeld Bastiaan van Soest

Carlo van der Borgt is woordvoerder van de gemeente Arnhem en is enthousiast over het concept waarbij start-up Tiler de oplaadmogelijkheid levert en Bondi verantwoordelijk is voor de deelfiets.

Wat houdt het concept precies in?

„Kort gezegd is het een stoeptegel waar je via de standaard van de fiets de accu kunt opladen. De tegel is ongeveer zo groot als twee normale tegels en voorzien van ledverlichting zodat je kunt zien of de fiets oplaadt.

Het opladen werkt via inductie, in feite hetzelfde principe als bij een oplaadbare tandenborstel. Je sluit geen oplader aan, maar je parkeert je fiets op de tegel en zet de standaard precies op de lader. Binnen twee uur is de accu weer volledig opgeladen.”

Waarom is dit voor Arnhem belangrijk?

„De gemeente wil graag dat het vervoer groen is. Daarom staan hier niet alleen gewone fietsen, maar ook een elektrische bakfiets en twee elektrische deelauto’s. Verspreid door de stad zijn er meerdere hubs te vinden.

In de stad willen we steeds meer inzetten op vormen van deelvervoer. De laatste jaren zijn er in Arnhem veel kantoorgebouwen omgebouwd naar woningen. Daar wonen nu honderden mensen, die niet allemaal een auto voor de deur kunnen hebben.”

Wat zijn de toekomstplannen?

„Als deze manier van laden aanslaat, willen we dat gaan uitbreiden. Het zorgt niet voor een wildgroei aan fout geparkeerde fietsen, wat je bij andere concepten wel aantreft. Als je een fiets hebt gehuurd, stopt de betaling pas als je de fiets op een laadtegel hebt teruggezet.

In de toekomst willen we graag fietsenstallingen met zonnepanelen en een batterij, zodat we niet meer afhankelijk zijn van het stroomnet.”

Heeft het concept voor de particuliere markt ook wat toe te voegen?

„Wellicht wel. In feite is het niet meer dan een laadtegel en een speciale fietsstandaard. Het kan gaan zoals bij de elektrische auto: eerst gaan ‘fleet owners’ er gebruik van maken, daarna wordt het bereikbaar voor iedere consument.”

In de schijnwerpers: rubriek met opmerkelijk regionaal nieuws

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer