Niet alle bonden vinden kantoorpersoneel op treinen goed idee
Niet alle vakbonden vinden het inzetten van kantoorpersoneel van de Nederlandse Spoorwegen op treinen als assistent-conducteurs vanwege het personeelstekort een goed idee. Vakbond VVMC zegt vragen te hebben en deze ook bij de NS te hebben neergelegd.
„Want hoe gaan deze mensen bijvoorbeeld om met agressie op de trein, een zelfdoding (bijna dagelijkse kost), een evacuatie in een tunnel en wat er nog meer allemaal op zo’n dag in het leven van een conducteur of machinist komt kijken?” vraagt de Vereniging van Machinisten en Conducteurs (VVMC) zich af. Volgens de bond wordt er „te makkelijk gedacht over de functie van conducteur” en „dat iemand er wel met een paar uurtjes training is”, zegt een woordvoerster.
De NS wil dat de kantoormedewerkers, die op vrijwillige basis op de trein zullen zitten, een paar uur per week als assistent-conducteur gaan werken. Zij krijgen een verkorte cursus en werken samen met ervaren conducteurs. Begin 2023 wil de NS hiermee starten. Uiteindelijk hoopt het spoorbedrijf een paar honderd assistent-conducteurs te kunnen inzetten.
In de avonduren wil het bedrijf particuliere beveiligers inhuren om het werk van conducteurs te verlichten. Met deze maatregelen hoopt de NS meer treinuitval te voorkomen.
FNV-spoor zegt „zeker niet tegen” de maatregel van de NS te zijn om kantoorpersoneel in te zetten in de treinen. „Maar veiligheid moet altijd bovenaan staan”, aldus een woordvoerder van de vakbond. „De opleiding en begeleiding moet goed zijn.” Volgens de vakbond wordt het best een uitdaging. „Kantoorpersoneel heeft het ook druk.”
CNV noemt het „een van de oplossingen”, maar hoopt dat het probleem ermee niet verschuift. „Het moet niet zo zijn dat het werk op kantoor zich hierdoor opstapelt”, aldus een woordvoerder. Volgens haar is de noodmaatregel goed, „als het even lucht kan geven. Maar het moet heel kort zijn.”
De NS kampt met duizenden vacatures die openstaan. Sinds september rijden door het grote personeelstekort minder treinen. Per 7 november wordt de dienstregeling verder versoberd. De treinuitval leidt tot veel klachten van reizigers. Volgens de NS gaat het om tijdelijke noodmaatregelen, totdat er genoeg nieuwe medewerkers zijn. De aanmeldingen voor banen zoals conducteur en machinist zijn de afgelopen tijd verdrievoudigd, aldus een woordvoerder.
Vakbonden FNV, CNV en VVMC zeiden begrip te hebben voor de ingreep, maar herhaalden andermaal dat op langere termijn maatregelen nodig zijn die zorgen voor uitbreiding van de dienstregeling in plaats van inkrimping.