Mens & samenleving

Directeur Uitgekookt test regelmatig zijn eigen maaltijden

Tijd is kostbaar. Waar zijn we druk mee tussen 7.00 en 19.00 uur?

28 October 2022 20:05
Twintig jaar geleden nam Van Marle de groentewinkel van zijn ouders over. beeld Uitgekookt
Twintig jaar geleden nam Van Marle de groentewinkel van zijn ouders over. beeld Uitgekookt

„Toen ik 15 jaar was, besloot ik te stoppen met het vwo en een mbo-opleiding te gaan doen. Mijn ouders hadden een groentewinkel en dat ondernemerschap vond ik prachtig. Rond 2002 heb ik de zaak van hen overgenomen. Toen werkten er tien mensen.

18732790.JPG
Johan van Marle, directeur van maaltijdbezorger Uitgekookt. beeld Uitgekookt

Mijn vader was groenteman in hart en nieren; hij kon allerlei groente- en fruitrassen van elkaar onderscheiden. Ik was meer bezig met het ondernemerschap en de commerciële invulling daarvan. In de groentewinkel maakten we destijds al verse maaltijden. Toen kreeg ik het idee om dat op grote schaal te gaan doen. Veel Nederlanders eten namelijk niet zo gevarieerd en gezond; bijna de helft heeft overgewicht. En wie geen tijd voor of zin in koken heeft, valt al snel terug op kleffe of ongezonde kant-en-klaarmaaltijden. Ik wilde gemak en gezond bij elkaar brengen. Het bleek een gat in de markt. Inmiddels bedienen we meer dan 250.000 klanten en bezorgen we in heel het land.

Uitgekookt is een familiebedrijf. Dat geeft ons een bepaalde vrijheid. We kunnen investeren in de toekomst, ook als dat soms op de korte termijn niet renderend is.

18732792.JPG
De maaltijden van Uitgekookt. Wekelijks staan er 24 verschillende gerechten op het menu. beeld Uitgekookt

Ik werk zo’n zestig uur in de week. Dat houd ik vol omdat ik mijn werk erg leuk vind. Meestal kom ik ’s morgens tussen zes en zeven uur op kantoor. Dan werk ik mijn mail bij en zorg ik dat ik de urgente zaken vast afrond. Verder varieert mijn dag. Ik loop met grote regelmaat door de keukens en hecht waarde aan contact met mijn medewerkers. Ook overleg ik veel met productontwikkelaars, chefs en voedingsexperts en denk ik bijvoorbeeld mee over een nieuwe marketingcampagne. Ook ontmoet ik tijdens mijn werk andere ondernemers. Pas nog op een tweedaagse voedingsbeurs in Parijs. Dat inspireert me en zet me tot nadenken over mijn eigen bedrijf.

Mijn vrouw en de kinderen zitten ook in het bedrijf, dus het gaat thuis ook weleens over de zaak. ’s Avonds en in het weekend probeer ik het werk wel los te laten. Maar mocht het nodig zijn, dan klap ik gerust op zaterdagochtend nog even mijn laptop open. Meestal eten we thuis ook zo’n twee keer per week Uitgekookt. Dan zetten we verschillende maaltijden op tafel en zijn we een kritisch smaakpanel.”

Stabilisatie of groei

„In de wereld van de maaltijdbezorging is groei erg belangrijk. We hebben namelijk veel klanten nodig uit het hele land om renderend te kunnen zijn. Stilstaan of achteroverleunen is er dan ook niet bij.

Tegelijkertijd moet groei niet ten koste gaan van het werkplezier of de kwaliteit van de maaltijden. De kunst is om die balans te vinden.

Afgelopen halfjaar ging dat goed. Onze omzet groeide met 40 procent. Tegelijkertijd steeg de waardering van klanten van een 8,3 naar een 8,7.

Sowieso zijn we de afgelopen vijf jaar flink gegroeid. We kregen een ruimer pand en produceren nu zo’n 125.000 maaltijden per week. Ons personeelsbestand dijde uit van 50 naar 300 werknemers. Inmiddels is het nieuwe pand alweer te klein. In december starten we daarom met een nieuwbouwuitbreiding.”

Regie of delegeren

„Het is onmogelijk om overal de regie in te houden. Ik móét delegeren. Maar ik heb vertrouwen in de mensen die hier werken, dus dat geeft rust. Ik richt me op de hoofdlijnen, maar soms duik ik in de details om op de hoogte te blijven en iedereen scherp te houden.

Het is fijn om te weten wat er speelt. Daarom loop ik regelmatig over de werkvloer en sluit ik aan bij de dagstart van diverse afdelingen. Zo kom ik te weten wat de leidinggevenden en het personeel bezighoudt.

Als mijn intuïtie me een bepaalde kant op wijst, neem ik vaak de regie. Ook al botst dat soms met de cijfers. Zo hadden we een reclamecampagne die niet goed liep. Toch had ik het gevoel dat we ermee door moesten gaan. Achteraf bleek dat we minder eenmalige bestellers, maar meer vaste klanten hadden aangetrokken. Precies wat we wilden.”

Verleden of heden

„Morgen worden we afgerekend op wat we vandaag doen. Als ondernemer kijk ik vooruit. Ik ben continu op zoek naar nieuwe kansen. Zo gingen we vorig jaar Kerst een samenwerking aan met sterrenchef Jonnie Boer. Dat resulteerde in een dinerbox. Nieuw en spannend, maar succesvol.

Mijn doel voor de toekomst is om jongere doelgroepen aan Uitgekookt te binden. Dat doen we onder meer door meer vegamaaltijden aan ons menu toe te voegen. Tegelijkertijd moeten we daar ook mee oppassen; de oudere doelgroep is gehecht aan een stukje vlees en Hollandse kost.

Uiteindelijk hebben we de kennis uit het verleden ook nodig voor de toekomst. Van je fouten leer je. Daarnaast is het belangrijk om te genieten van wat is bereikt. Als ik te veel vooruitkijk, schiet dat er soms bij in.”

Binnenkort vertellen lezers in deze rubriek waarom ze tijd steken in vrijwilligerswerk en hoe ze dat eventueel combineren met een baan. Wilt u meedoen, mail dan naar vrijdag@rd.nl. De redactie maakt een selectie uit de aanmeldingen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer