Exploitant: vertragingen veerdienst Ameland om ‘smalle vaargeul’
Wagenborg Passagiersdiensten, de exploitant van de veerdienst tussen het Friese Holwerd en Waddeneiland Ameland, waarschuwt voor mogelijke overlast voor reizigers door vertragingen. Het bedrijf vermindert voorlopig het aantal afvaarten, omdat de vaargeul over de Waddenzee te smal is doordat hij deels is dichtgeslibd.
Het bedrijf zegt over te gaan op eenrichtingsverkeer bij waterstanden lager dan NAP. „Vanwege de instabiliteit en ontoereikende breedte ziet de rederij zich uit veiligheidsoverwegingen genoodzaakt tot het invoeren van eenrichtingsverkeer in dit nieuwe deel van de vaargeul Ameland - Holwerd. Het op elkaar laten wachten van veerdienst en sneldienst zal voor de reizigers leiden tot extra vertragingen”, waarschuwt het bedrijf.
Het dichtslibben is een bekend probleem. Wagenborg erkent dat Rijkswaterstaat zijn uiterste best doet om dit te voorkomen, maar dat desondanks de situatie in de vaargeul „steeds verder verslechtert”. Rijkswaterstaat laat weten zich niet te herkennen in het beeld dat de geul niet voldoet. „Uit onze metingen blijkt dat de geul op de afgesproken breedte en diepte ligt”, aldus een woordvoerder. „Blijkbaar is de beleving nu anders en dat is natuurlijk jammer, zeker als dat leidt tot vertragingen. Daarom hopen we in overleg meer duidelijkheid te krijgen over wat er nu precies mis is volgens Wagenborg. Als Rijkswaterstaat is het altijd onze ambitie om de vaargeul zo optimaal mogelijk te laten functioneren.”
Door de maatregel van Wagenborg zullen de reguliere veerdienst en de sneldienst op elkaar moeten wachten, met de nodige vertragingen tot gevolg. „Deze weken is het herfstvakantie en varen we dagelijks met twee schepen en een sneldienst waardoor de onvermijdelijke vertragingen frequenter aan de orde zullen zijn”, schrijft het bedrijf in een persbericht.