Gesteggel over 8 kilometer weg bij Alphen
„Typisch Randstadpolitiek. Over 8 kilometer weg wordt jarenlang gesteggeld en ondertussen is er nog steeds geen oplossing.” Hans van der Knijff uit Rijnsaterwoude weet alles over de provinciale weg N207 tussen Alphen aan de Rijn en de A4. „Elke morgen en avond staat het er vast. Sluipverkeer rijdt door Rijnsaterwoude en teistert ons huis.”
Van der Knijff (44), geboren en getogen in Rijnsaterwoude, geeft een rondleiding om de problematiek aanschouwelijk te maken. Zijn mond staat geen tel stil. Beginnend bij de Eisenhowerlaan in Alphen aan de Rijn toont hij de verschillende knelpunten.
„Door de verkeerslichten op dit kruispunt kan het tijdens de spits al een poos duren voordat je vanuit Alphen op de N207 wordt toegelaten. Voor fietsers en voetgangers heeft de provincie Zuid-Holland een tunnel gemaakt, maar voor het autoverkeer gebeurt er niets.”
Door werkzaamheden aan een stuk busbaan tussen Alphen en de kruising met de Kruisweg moet het verkeer zich tussen stalen geleiderails wurmen. Na de Kruisweg is provincie Zuid-Holland een fiets- en voetgangerstunnel aan het bouwen. Tijdelijke stoplichten houden het verkeer op.
Daarna lijkt de weg vrij. Van der Knijff: „Midden op de dag gaat het inderdaad wel, maar in de spits staan de auto’s hier bumper aan bumper. Op de fly-over bij Rijnsaterwoude was er een extra strook waardoor je langzame vrachtauto’s kon inhalen. Op de strook is nu een halte gerealiseerd voor de Interliner.”
Voor de bus moest er een busbaan langs het hele traject komen. Maar afgelopen zomer is het 5,5 miljoen euro kostende plan geschrapt, omdat het aantal busreizigers alleen maar afneemt. „De gewone buslijn 197 is daarom ook opgeheven, waardoor Rijnsaterwoude zonder openbaar vervoer kwam te zitten. Na veel protest kunnen de bewoners nu in de Interliner stappen.”
Voorbij Rijnsaterwoude kruist de N207 de Vriezenweg, een smal landweggetje. Van der Knijff: „Het is ontzettend lastig om hier de provinciale weg op te komen. Daarom gaat de provincie hier een turborotonde maken.” De stoplichten van Leimuiden zijn het volgende knelpunt. Daarna volgt de brug over de Ringvaart, die regelmatig openstaat.
Voor Martijn Jongen uit Alphen aan den Rijn is de openstaande brug een bron van ergernis. „Laat ze die brug tijdens de spits dicht houden. Van de tien keer dat ik er langskom, staat hij zes keer open.” Jongen werkt, net als veel plaatsgenoten, in de Haarlemmermeerpolder en heeft elke dag met het probleem te maken. „Over die paar kilometer N207 doe ik meer dan veertig minuten.”
Om het probleem aan te kaarten bij de politiek heeft Jongen deze maand een belangengroep met bijbehorende website opgezet. „Wij willen niet protesteren, maar constructief meedenken. De site is een moderne vorm van een handtekeningenactie. Mensen kunnen zich laten registreren en daarna meediscussiëren in een forum.”
Volgens Jongen is de enige oplossing voor de N207 een vierbaansweg. „Dat is de enige oplossing voor een goede doorstroming. Het is toch belachelijk dat er voor één busverbinding een extra baan komt, terwijl de auto’s er vlak naast muurvast in de file staan?”
„Zo simpel ligt het niet.” Woordvoerder Jeroen Disco van provincie Zuid-Holland benadrukt dat we in een democratisch land wonen. „Als je dagelijks in de file staat, wil je een bredere weg, maar als je er vlak bij woont niet. Bovendien ligt het streek- en het bestemmingsplan vast. Daar kun je niet zomaar van afwijken.”
De provincie wil ook geen bredere weg, omdat dat alleen maar meer verkeer zou trekken. „De weg loopt dwars door het Groene Hart en daar zijn we zuinig op. Bovendien kost de aanleg van een vierbaansweg veel geld. We hebben ook nog een N210 die door zijn palen zakt en een weg in het Westland waar veel ongelukken gebeuren. Als de betrokken gemeenten een vierbaansweg willen, moeten ze de portemonnee maar trekken.”