Franse automerken verliezen op thuismarkt
De Franse autofabrikanten zijn vorig jaar geconfronteerd met een lichte daling van hun aandeel op de thuismarkt. De achteruitgang ten opzichte van 2003 bedroeg 1,5 procentpunt tot 58,1 procent, zo blijkt uit de voorlopige cijfers die de branchevereniging CCFA maandag naar buiten heeft gebracht.
Het marktaandeel van het concern PSA Peugeot Citroën zakte met 1,6 procentpunt tot 30,8 procent. Daarentegen wist Renault zijn marktaandeel fractioneel uit te breiden, met 0,1 procentpunt tot 27,3 procent.
Grote winnaars waren de Duitse merken BMW en Volkswagen en DaimlerChrysler. Ook Ford deed goede zaken in 2004 in Frankrijk.
’s Werelds grootste autofabrikant, General Motors, kreeg te maken met lagere omzetten en zag zijn marktaandeel slinken tot 6,0 procent. De Fiat–groep hield een marktaandeel van niet meer dan 3,2 procent over.
Vorig jaar werden in Frankrijk 2.013.712 miljoen nieuwe wagens verkocht. Dat betekende een stijging van 0,2 procent in vergelijking met het jaar ervoor. 2004 was het derde jaar op rij waarin de grens van twee miljoen werd overschreden, vooral dankzij kortingen.