Bondsdag hersteld hervormde vrouwen: Door het lijden heen ten leven
Jozef en Christus, als behouders ten leven, zijn een teken van Gods voorzienigheid. Dat kwam donderdag naar voren tijdens de 14e bondsdag van de Hersteld Hervormde Vrouwenbond, in de Bethelkerk in Lunteren. Thema was ”Gods voorzienigheid”.
Tijdens de morgenbijeenkomst sprak ds. P. J. T. van den Herik, predikant in Urk, over Jozef, de behouder ten leven. Over Christus, de Behouder ten leven, sprak ’s middags ds. K. Klopstra uit Barendrecht. Organist Wouter Schalkoort en pianist Ton Burgering brachten muzikale intermezzo’s ten gehore.
„Het wonderlijke verloop van Gods weg met Jozef had als doel een groot volk in het leven te behouden”, zei ds. Van den Herik tegen de vierhonderd vrouwen. „Om dat te bereiken ging de weg van Jozef door een dal van diepe bestrijding en beproeving.”
De Urker predikant tekende hoe Jozefs weg als slaaf naar Egypte leidde, hij daar de verleiding in het huis van Potifar weerstond en ten slotte onschuldig in de gevangenis belande. Tot de tijd dat hij door het Woord van God doorlouterd werd, zoals Psalm 105 zegt. „De Heere heeft Jozef door het vuur van de beproeving heen gelouterd. Naar Zijn belofte heeft Hij Jozef niet in dat vuur van de beproeving gelaten. Je kunt je afvragen of de Heere Jozef niet door een andere weg had kunnen leiden. Nee, dan had het Woord van God hem niet gelouterd.”
Worden de zonden van zijn broers daarmee niet gladgestreken? vroeg hij verder. „Nee, lees wat Jozef tegen zijn broers zegt: Jullie hebben kwaad tegen mij gedacht, doch God heeft dat ten goede gedacht; om een groot volk in het leven te behouden.” Ds. Van den Herik: „Vaak moeten ook wij een weg door de diepte heen gaan, om er vervolgens gelouterd en gezuiverd uit te komen.”
Dat de Heere Jozef gebruikte om een groot volk in het leven te behouden, was tot zegen voor zijn broers en tot zegen voor zijn volk, stelde de predikant. Hij merkte op dat er overeenkomsten zijn tussen de weg van Jozef en de weg van Jezus. Beiden gingen een weg van vernedering naar verhoging. Jozef zorgde voor brood voor zijn volk. Jezus zorgde voor het brood des levens.
Meerdere Jozef
Ds. Klopstra wees er in zijn bijdrage eveneens op hoe er een lijn loopt van Jozef in het Oude Testament naar de meerdere Jozef in het Nieuwe Testament, Jezus Christus. „Zo ging zowel Jozef als Christus lijdzaam zijn lijdensweg. Die lijdzaamheid is ook voor ons leerzaam op onze levensweg. Wij willen immers niet graag de moeite van het lijden.”
Jozef heeft het lijden niet zelf gezocht. Toch leidde dat volgens de predikant uit Barendrecht niet tot afvalligheid. „Jozef is de wil van Christus gehoorzaam gebleven. Jozef is rechtvaardig gebleven. Jezus ging de weg van Zijn Vader. Dat was de kruisweg van behoud ten leven.”
Ds. Klopstra gaf aan dat het van Jozefs vader niet zo handig was dat hij hem voortrok door hem een veelvervige rok te geven, en het van Jozef niet zo handig was om uitgebreid zijn dromen aan zijn broers te vertellen. Dat leidde er alleen maar toe dat ze hem haatten. „Jozef was vergevingsgezind naar zijn broers. Jozef kon de schuld van zijn broers niet wegnemen. Dat kon Jezus wel. Hij nam de schuld van Zijn volk weg. Door Zijn lijden en sterven heeft Hij volkomen verzoening verworven. Onder Adam hebben wij de vloek en de dood op ons geladen. Christus heeft voor ons het leven verworven. Die daad heeft meer kracht dan die van Adam.”
De collecte voor het project ”Vrouwen leren lezen in Malawi” bracht bijna 1950 euro op. Veel vrouwen in Malawi kunnen niet lezen. En als zij dat niet kunnen, kunnen ze het ook hun kinderen niet leren. Een cursus om vrouwen te leren lezen gaat volgend jaar van start. De collecte voor de onkosten van de bondsdag leverde ruim 1700 euro op.