Ahold verkoopt Braziliaanse keten G. Barbosa
Ahold heeft een akkoord bereikt over de verkoop van zijn Braziliaanse keten G. Barbosa. De koper is een bedrijf dat is verbonden aan Acon, een investeringsmaatschappij uit de Verenigde Staten. Dat heeft Ahold vrijdag bekendgemaakt.
Partijen hebben afgesproken geen financiële details te verstrekken over de transactie, die naar verwachting in het eerste kwartaal 2005 wordt afgerond. G. Barbosa bestaat uit 32 super– en hypermarkten. De keten draaide vorig jaar een omzet van 228 miljoen euro en is winstgevend, aldus een woordvoerder van Ahold in een toelichting.
De Braziliaanse onderneming werd in 2001 door Ahold gekocht voor een onbekend bedrag. De woordvoerder wilde niet zeggen of de verkoop boekwinst of –verlies oplevert.
Met de verkoop van G. Barbosa is er een einde gekomen aan het Braziliaanse avontuur van Ahold, het land waar het in 1996 actief werd door de verwerving van een belang in supermarktketen Bompreco.
Bompreco werd in maart verkocht aan het Amerikaanse Wal–Mart. Tegelijk deed Ahold zijn Braziliaanse creditcardactiviteiten over aan Unibanco. Deze transacties leverden 500 miljoen dollar op.
Ahold besloot in 2003, toen het concern in opspraak raakte door boekhoudkundige malversaties en in financiële problemen kwam, zijn portefeuille op te schonen. Het afstoten van de Braziliaanse activiteiten past in die strategie, waarbij het concern zich vooral wil richten op goed renderende kernactiviteiten in Europa en de Verenigde Staten.
De opbrengsten van de desinvesteringen wendt Ahold aan om de schuldenlast te verminderen. De inzet is om eind volgend jaar voor 2,5 miljard euro aan niet–kernactiviteiten te hebben verkocht. Het concern is al een eind op streek, aldus de woordvoerder.