Stille wagen met een gedrongen voorkomen
Renault was er vroeg bij toen begin 2013 de volledig elektrische Zoe op de markt kwam. Daarna duurde het bijna tien jaar voor het vervolg. De naam Megane is gebleven, maar de vijfde generatie wijkt op alle fronten af.
De grote 20 inch wielen en de bescheiden lengte van 4,20 meter geven de Megane een gedrongen voorkomen. Daardoor doet hij denken aan een cross-over, maar het is een normale hatchback. De uitermate platte batterij ligt onder de vloer. Samen met de volledige aandrijflijn voorin blijft er volop ruimte beschikbaar voor passagiers en bagage. Been- en hoofdruimte voor minimaal vier is er volop. Daarnaast nog eens minimaal 440 liter bagagevolume (uit te breiden tot 1332 liter) en het wordt duidelijk dat Renault sterk afstemt op praktische inzetbaarheid.
Het interieur is modern maar niet futuristisch. Het dashboard bestaat uit twee aan elkaar gekoppelde beeldschermen. Het rechterdeel lijkt het meest op een tablet. Vooral ook omdat Google de softwareleverancier is. Dat maakt het systeem bedieningsvriendelijk, net zoals een telefoon of Androidtablet. Een voorbeeld: Google Maps is het geïntegreerde navigatiesysteem.
Renault levert twee elektromotoren (130 en 220 pk) en twee formaten batterijen: 40 en 60 kWh. Verder zijn er wat keuzes in snelheid van laden. Ik test de krachtigste versie, die in de praktijk over een actieradius beschikt van zo’n 365 kilometer.
Wat opvalt tijdens het rijden is hoe stil de Megane is. Niet alleen de elektromotor maar ook de afrolgeluiden en klanken uit de buitenwereld worden uitstekend gedempt.
Doordat de batterij onder de vloer ligt, heeft de auto een laag zwaartepunt, met een uitstekend weggedrag als gevolg. Langzaam groeit het besef dat Renault wel degelijk iets gedaan heeft met de voorsprong die het met de Zoe heeft opgebouwd. Op basis van dit platform verschijnt in 2024 de Scénic SUV.