Duitse transportsector mogelijk geraakt door AdBlue-tekort
De bevoorrading van Duitse tankstations met reinigingsvloeistof voor uitlaatgassen is in het gedrang gekomen. De grootste producent van AdBlue, de reiningingsvloeistof die nodig is om veel moderne dieselvoertuigen op de weg te houden, maakte bekend bijna door zijn voorraad heen te zijn. Vanwege de hoge gasprijzen is de productie namelijk stilgelegd.
Duitslands grootste ammoniak- en ureumproducent SKW Piesteritz stopte de productie ongeveer twee tot drie weken geleden om verdere verliezen te voorkomen. Het bedrijf staat op het punt zijn laatste voorraden AdBlue te verkopen. „We staan droog. We zijn onze voorraden aan het legen omdat we niet langer produceren,” zei een woordvoerder tegen persbureau Reuters.
AdBlue is nodig in moderne dieselmotoren van onder meer vrachtwagens en bussen om te voldoen aan de regels voor de uitstoot stikstofoxide. Duitsland is in het bijzonder afhankelijk van AdBlue vanwege het grote aandeel personenauto’s met een dieselmotor op de Duitse wegen.
„We hebben nog geen echt tekort kunnen vaststellen, maar we zijn erop voorbereid en zullen indien nodig maatregelen nemen om deze belangrijke stof beschikbaar te houden”, aldus een woordvoerder van het Duitse ministerie van Economische Zaken. Hij voegde daaraan toe dat de regering toezicht houdt op markten die sterk afhankelijk zijn van gas.
Op de markt voor AdBlue concurreert SKW Piesteritz met bedrijven als BASF en het Noorse Yara, dat in Duitsland grote fabrieken exploiteert voor ammoniak en de verwante stof ureum. Yara is ook in Nederland met een fabriek actief. Het is niet bekend of de andere bedrijven hun productie kunnen opvoeren.
Volgens de Duitse vereniging van transport- en logistieke bedrijven BGL kan er binnen twee weken een tekort ontstaan. „Geen AdBlue betekent geen vrachtwagens. En dat betekent geen bevoorrading voor Duitsland,” vertelde BGL-baas Dirk Engelhardt aan de Duitse krant Bild. Hij riep Berlijn op om op te treden.