Vaker religie op televisie in Amerika
In de Verenigde Staten gaan amusementsprogramma’s op televisie vaker over God dan in het midden van de jaren negentig. Programmamakers hebben echter wel de neiging om de georganiseerde godsdienst negatief voor te stellen.
Dat blijkt een pas gepubliceerde studie van de Amerikaanse Parents Television Council, zo meldt het Vlaamse persbureau Kerknet.
Deze raad van ouders in de Verenigde Staten heeft elk uur tv in ”prime time” -de tijd in de vooravond, wanneer de meeste mensen televisie kijken- in het seizoen 2003-2004 grondig bestudeerd en geanalyseerd. Uit die analyse bleek dat God of godsdienst 2344 keer vermeld werden. In 22 procent van de gevallen gebeurde dat op een positieve manier, in 24 procent op een negatieve wijze en in de rest van de gevallen neutraal.
De onderzoekers stelden echter ook vast dat van de keren dat naar een religieuze instelling of een geestelijke werd verwezen dit in twee van de drie gevallen op een negatieve manier gebeurde.
Brent Bozell, een van de onderzoekers, herinnert eraan dat 90 procent van de Amerikanen zegt in God te geloven. Godsdienst is volgens hem voor heel veel Amerikanen een belangrijke aangelegenheid in hun leven. „Misschien moet Hollywood zijn wereldvisie eens bijstellen.”
De raad verwijst naar de aandacht in de media naar aanleiding van het seksueel misbruik van minderjarigen door geestelijken, waardoor de Amerikaanse Rooms-Katholieke Kerk in de grootste crisis uit haar bestaan terechtkwam. „Daardoor werd het katholicisme kop van jut voor de amusementsindustrie”, aldus Bozell.
Hij onderstreept dat bij de grote tv-producent NBC godsdienst in prime time tien keer meer negatief dan positief ter sprake kwam. „Misschien is het goed dat Hollywood eens nadenkt over het algemene beeld dat het zijn kijkers op die manier biedt.”