CBS: Broos herstel in horeca
De Nederlandse horeca lijkt iets beter te gaan draaien. Maar de vraag is of het aarzelend herstel zal doorzetten, nu het consumentenvertrouwen sinds augustus vier maanden op rij is gedaald, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.
Uit de CBS-gegevens blijkt dat de omzetten in de horeca licht toenemen na de voortdurende omzetdalingen sinds het einde van 2002.
De afgelopen twee jaar waren vooral zwaar voor cafés en hotels. Ze zagen hun omzet afnemen met ongeveer 5 procent. Cafetaria’s verging het beter. Met de verkoop van patat, kroketten en andere snacks wisten zij sinds het derde kwartaal van 2002 een omzetgroei te realiseren van 0,4 procent.
De slechte gang van zaken in de horeca bleek ook uit de toename van het aantal faillissementen. Begin 2004 gingen er gemiddeld per maand bijna dertig bedrijven bankroet, tegen iets meer dan tien per maand begin 2002.
In juni van dit jaar bereikten de horecaomzetten een dieptepunt. Ze kwamen ruim 5 procent uit onder het niveau van begin 2002. Sindsdien gaat het iets beter, aldus het CBS. De omzetten nemen weer iets toe en ook is het aantal faillissementen lager dan begin dit jaar.
De jaar-op-jaarveranderingen in de horecaomzet hangen samen met het vertrouwen dat de consumenten hebben in de economie. In het algemeen geldt dat de omzetgroei in de horeca toeneemt wanneer het consumentenvertrouwen stijgt.
Na een opgaande trend daalde het consumentenvertrouwen in de laatste vier maanden en ook het aantal faillissementen in de branche stijgt weer licht. Of het herstel zal doorzetten, is dan ook nog maar de vraag, aldus het CBS.