Chinese kerk in Indonesië groeit
De Chinese kerk in Indonesië is de laatste jaren sterk gegroeid. En van discriminatie is veel minder sprake dan in vroeger jaren, aldus de Chinese voorganger Samuel Fu.
Ds. Samuel Fu is verbonden aan een christelijke gemeente in Pontianak. Pontianak, op het eiland Borneo, is de hoofdstad van de Indonesische provincie West-Kalimantan.
Fu werd eerder dit jaar geïnterviewd door David Doong, algemeen secretaris van het Chinees Coördinatiecenrum voor Wereldevangelisatie (CCCOWE). Het Amerikaanse evangelicale tijdschrift Christianity Today besteedde afgelopen week aandacht aan dit interview, in een artikel over de Chinese kerk in Indonesië.
Indonesië, dat bekendstaat als het grootste moslimland ter wereld, telt ook miljoenen christenen. Naar schatting rekent zo’n 10 procent van de 210 miljoen inwoners omvattende bevolking zich tot het christendom.
In het land van de duizend eilanden (Indonesisch: nusantara) wonen meer dan 100 etnische groeperingen, waaronder Chinezen. Tot de Chinese diaspora in Indonesië behoren –afhankelijk van de gehanteerde rekenmethode– tussen de 2 miljoen en ruim 7 miljoen mensen. Een deel is aangesloten bij een Chinese kerk.
Lang werden Chinezen in Indonesië gediscrimineerd en gemarginaliseerd. Ds. Samuel Fu schrijft dit toe aan de staatsgreep die in 1965 plaatshad. „De Indonesische regering geloofde dat die beïnvloed was door het communisme en beschouwde de meeste Chinezen als communisten. Tal van Chinezen werden gearresteerd. Omdat je in Indonesië je religie moet laten registreren –islam, rooms-katholicisme, christendom, hindoeïsme, boeddhisme of confucianisme– kozen velen op papier voor het christendom.”
In de afgelopen jaren zijn het christendom en het rooms-katholicisme in Indonesië sterk gegroeid, constateert ds. Fu. „Aan de ene kant kwamen er veel jonge mensen tot geloof. Aan de andere kant runnen Chinese kerken in Indonesië scholen en ziekenhuizen, en hier liggen kansen voor het Evangelie. Daar kwamen de laatste jaren de mogelijkheden die nieuwe media boden nog bij. De kerk in Indonesië groeit nog altijd.”
Volgens de Chinese voorganger levert het van overheidswege geen problemen op als iemand van religie wil veranderen. „Natuurlijk, in de samenleving ligt het heel gevoelig als een moslim christen wordt. Maar wettelijk leidt het niet tot moeilijkheden. Als Chinese kerk proberen wij vooral mensen met een boeddhistische of confuciaanse achtergrond in aanraking te brengen met het Evangelie. Wanneer zij tot het geloof in Jezus komen en in de kerk worden gedoopt, kunnen zij dit op hun identiteitsbewijs laten wijzigen. Dat levert geen noemenswaardige problemen op.”