Aandacht voor herstel en personeelsproblemen bij Air France-KLM
Als Air France-KLM vrijdagochtend de boeken opent, gaat de aandacht uit naar twee dingen. Ten eerste is er het verdere herstel van de coronacrisis en de positieve gevolgen daarvan op de winst van het luchtvaartconcern. Daarnaast spelen ook de personeelsproblemen bij luchtvaartmaatschappijen en op luchthavens. Met name KLM moest daardoor vluchten schrappen op Schiphol en ook Air France had te maken met bijvoorbeeld stakingen.
In het eerste kwartaal van het jaar was er voor Air France-KLM nog een verlies. KLM boekte toen al een operationele winst, maar de Franse zuster schreef nog rode cijfers. Sinds april is het veelbesproken zomerseizoen van start gegaan met veel vraag naar vliegreizen, maar ook de nodige problemen.
Ondertussen loste KLM de volledige coronastaatssteun van de Nederlandse overheid af. Moederbedrijf Air France-KLM gaf aandelen uit en sloot een luchtvrachtdeal met de Franse logistiek dienstverlener CMA CGM, die ook een belang nam in het bedrijf. Ook investeerder Apollo stak geld in Air France-KLM. Al die inkomsten worden gebruikt om de Franse staatssteun ook versneld af te lossen.
Verder is het de eerste keer dat Marjan Rintel als topvrouw van KLM de cijfers van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij presenteert. Zij volgde deze maand Pieter Elbers op die geen nieuwe termijn kreeg. Bovendien gaat de aandacht uit naar de plannen voor Schiphol, waar het aantal vluchten vanwege een milieuvergunning terug moet naar 440.000 vluchten van de 500.000 die jaarlijks voor de coronapandemie vertrokken en aankwamen.