Marechaussee krijgt te veel verzoeken voor noodpaspoorten
Gemeenten moeten hun inwoners niet meteen naar de Koninklijke Marechaussee sturen voor een noodpaspoort als het aanvragen van een normaal paspoort te lang duurt. Daarvoor heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken gewaarschuwd. De telefooncentrale van de marechaussee wordt „tientallen keren per dag gebeld” door mensen die op reis willen.
„Het klopt dat zij tientallen telefoontjes per dag krijgen over het aanvragen van nooddocumenten. Vaak omdat zij zijn doorverwezen door de gemeente. Dat terwijl zij soms pas over een maand vliegen”, laat een woordvoerder van de marechaussee weten. „De gemeente dient hen dan te helpen via bijvoorbeeld een spoedprocedure. Nu moeten wij de bellers teleurstellen, omdat dit niet als noodsituatie wordt gezien en wij dus geen nooddocument verstrekken.”
De problemen ontstaan doordat mensen in sommige gemeenten langer dan normaal moeten wachten op een nieuw paspoort. Dat komt volgens de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het ministerie door personeelstekorten bij de gemeenten en grote drukte op de gemeentehuizen.
Gemeenten zouden er volgens de dienst bovendien op bedacht moeten zijn dat mensen vanwege corona misschien lange tijd niet op reis zijn geweest en niet in de gaten hebben dat hun identiteitsdocument is verlopen. „Voor zover je dat nog niet deed, hou hier rekening mee in de dienstverlening”, adviseert het ministerie de gemeenten. Een noodpaspoort is alleen beschikbaar „als er echt sprake is van nood”.
„Een vakantie wordt trouwens ook gezien als zwaarwegende reden” om een noodpaspoort aan te vragen, merkt de marechaussee op. „Dit kan bijvoorbeeld zijn als een reiziger op het laatste moment erachter komt dat zijn of haar paspoort niet meer geldig is, en deze niet meer kan verlengen bij de gemeente, bijvoorbeeld via een spoedprocedure.” Ook moet er echt haast geboden zijn. Zo’n aanvraag kan „natuurlijk niet als die reis pas over een maand plaatsvindt”.