Bijna helft van de inwoners IJmond heeft zorgen over gezondheid
Bijna de helft van de bewoners van de IJmond, de gemeentes rondom staalfabriek Tata Steel, maakt zich zorgen of de leefomgeving gezond is voor zichzelf en de familie, signaleert onderzoeksbureau Ipsos in een woensdag gepubliceerd rapport voor de provincie Noord-Holland. Landelijk gaat het om 20 procent dat zich zorgen maakt om de veiligheid van de leefomgeving.
Overigens zijn er wel minder mensen bezorgd dan bij het eerste inwonersonderzoek een half jaar geleden. Toen ging het om 54 procent. Ondanks de zorgen om de gezondheid, zegt 83 procent van de inwoners van de IJmond met „veel plezier” in een gemeente te wonen, tegenover 80 procent van de Nederlanders. Ook dit beeld is vergelijkbaar met vorig jaar. Zeker inwoners van de gemeente Heemskerk beoordelen hun gemeente met een 8 of hoger.
Zo’n 48 procent van de inwoners heeft dagelijks of wekelijks last van stof in de omgeving. De meeste overlast kwam voor in Beverwijk en Velsen. In Heemskerk had 33 procent van de inwoners dagelijks of wekelijks last van stof, aanzienlijk minder dan vorig jaar. Een deel van de mensen in de IJmond heeft vaak last van geluid (44 procent), geur (27 procent) of de luchtkwaliteit (37 procent).
Het onderzoek moet de bewoners van de IJmond aan het woord laten over hun leefomgeving, vanwege „de grote invloed” die Tata Steel heeft op de regio. De provincie werkt samen met de gemeentes om in de komende jaren de negatieve effecten van de staalfabriek terug te dringen. Zo’n 650 inwoners deden mee aan de meting. Ipsos zal dit onderzoek hierna nog twee keer uitvoeren.
Drie op de vijf inwoners van de regio hebben klachten over Tata Steel. Slechts 5 procent zegt deze klachten altijd of bijna altijd door te geven. Belangrijkste reden om de klacht niet te melden is het gebrek aan vertrouwen dat er iets mee gedaan wordt, zien de onderzoekers. De Gedeputeerde Staten vinden dit zorgwekkend. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) heeft een loket om overlast te melden en wil kijken of er verbeterpunten zijn in de vindbaarheid en afhandeling. Slechts 13 procent klopt aan bij het loket van OD NZKG
Als inwoners hun klachten wel melden, dan doen ze dat vooral bij Tata Steel of bij de gemeente. Zeker 38 procent vindt dat Tata Steel de gemelde klacht goed oppakt, tegenover 20 procent die tevreden is over hoe de gemeente de klacht behandelt. Overigens zegt 54 procent ontevreden te zijn over hoe de gemeente de klacht oppakte en 38 procent is ontevreden over de reactie van Tata naar aanleiding van de klacht.