Informatielijn voor hulpverleners om kwetsbaren beter te helpen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een speciale informatielijn geopend die hulpverleners beter in staat moet stellen om kwetsbare mensen te helpen met allerlei consumentenproblemen. Deze hulpverleners kunnen bij het loket terecht met vragen over onder meer online aankopen, de energierekening, de telefoonrekening, reizen, garantie en algemene voorwaarden. De lijn moet er vooral voor zorgen dat minder zelfredzame consumenten betere hulp krijgen.
Volgens de ACM zoeken deze mensen vaak hulp bij instanties die laagdrempelig en toegankelijk zijn. „Door speciaal voor deze instanties een informatielijn te openen, kunnen deze hulpverleners snel informatie krijgen waarmee ze oplossingen kunnen bieden voor deze mensen”, aldus de toezichthouder. De ACM heeft hiervoor contact gehad met schuldhulpverleners en hulporganisaties als Sociaal Raadslieden en Het Juridisch Loket.
De toezichthouder hoopt met de nieuwe lijn beter zicht te krijgen op de problemen waar de desbetreffende consumenten tegenaan lopen. De informatielijn voor hulpverleners is bereikbaar via 070-722 2004 en via hulpverlenersinfo@acm.nl.