Grote Fransman op zoek naar balans
De nieuwe grote Citroën is de C5X, een vijfdeurs hatchback met een lengte van ruim 4,80 meter. Dat is fors langer dan klassiekers als de CX en XM. Toch oogt de nieuweling een stuk compacter.
De grote C5X deelt zijn basis met kleinere auto’s als de Opel Astra en Peugeot 308. De wielbasis is langer, maar blijft altijd korter dan bij de genoemde historische modellen. Dat zorgt ervoor dat de auto veel minder in balans is. De overhang aan de achterzijde is te groot en vormt een domper op de elegantie. De auto staat redelijk hoog op zijn wielen en dat effect wordt versterkt door de zwarte randen langs de spatborden. Daardoor zweeft de C5X tussen een hatchback en een SUV, maar is het allebei net niet.
De flinke afmetingen leveren voordelen op in het interieur, waar voor vier tot vijf personen een zee aan ruimte is. Het meubilair biedt bovendien veel comfort en de stiksels zorgen voor een typische Citroënuitstraling. Het formaat van de auto wordt nog eens onderstreept door de forse bagageruimte van zeker 545 liter. Alle bedieningselementen en voorzieningen zitten op precies dezelfde plaatsen als bij de genoemde Peugeot en Opel. Ze zijn uiteraard wel gevat in een compleet eigen dashboard met elementen in glanzend zwart, aluminium en lichte panelen over de volle breedte en op de deurpanelen.
Motorisch zijn er drie mogelijkheden. De 1.6 turbo levert 180 pk. Daarvan is er ook een plug-inhybride, goed voor 225 pk. Dit is echter de basisversie met de 3 cilinder 1,2 liter en 130 pk. Het gewicht is met net geen 1400 kg bescheiden voor een auto van dit formaat. Dat verklaart waarom de kleine motor normale prestaties levert en opmerkelijk zuinig is. Bij constante snelheden op de snelweg komt de auto probleemloos 30 kilometer verder per liter.
MG5 gewoon elektrisch
Een MG een Engelse auto? Niets is minder waar, want de huidige modellen komen uit China. Op één plug-inhybride na bestaat het volledige programma uit batterij-elektrische voertuigen.
Zo ook de MG5, een middenklasse stationwagon. De auto is niet nieuw, want rolt in eigen land met verbrandingsmotoren al langer van de band.
De vorm is ronduit gewoontjes, zeg maar een Opel Astra van twee generaties terug. Ook zorgt de wat hoge stand op de relatief kleine wielen en de grote overhang aan de voorzijde voor onbalans in de uitstraling.
Het interieur is eveneens neutraal, maar daar zijn veel automobilisten juist naar op zoek. Elektronica heeft de overhand en de werking van met name het grote scherm is traag en onduidelijk. Ook werkt de cruise control niet stabiel en heeft een afwijking van enkele kilometers naar boven.
De prestaties zijn meer dan prima met een acceleratie naar 100 km/h in 8,3 seconden in de sportstand. In de Ecostand komen gebruikers het verst op een volle lading van in dit geval de 61,1 kWh batterij (er is ook een kleinere versie). In de praktijk haalt men daaruit een actieradius van een goede 300 tot 340 km. Aan een snellader kan de MG5 met 50 kW DC laden, maar dat blijkt in de praktijk flink wat meer te zijn. Rijden doet de auto natuurlijk mooi stil en de afstemming van het onderstel is keurig. Vier personen en een bagagevolume van 479 tot 1367 liter maken de stationwagon behoorlijk bruikbaar.
Uit China verwacht je lage prijzen en die verwachting heeft MG met de ZS destijds bevestigd. Toch kost de MG5 minimaal al 34.585 euro en 39.085 euro voor de meest luxueuze met grote batterij. En voor die bedragen kan de elektrische rijder ook bij andere merken terecht.