Water met zonder smaakje
”Ontdek ’s werelds eerste drinksysteem waarmee je smaak proeft door geur”, adverteert air up. De Duitse start-up bedacht een zinusbegoochelende drinkfles die consumenten in Nederland en daarbuiten massaal aan water zonder kleur- en smaakstoffen moet brengen. Ondertussen doet het systeem de hersenen wel voorkomen alsof gebruikers een of ander hip of ongezond drankje consumeren. Het levert een bijzondere ervaring op. Eentje die werkt bovendien.
De air up-fles verschijnt in huize Beens op de radar wanneer een lokale kindfluencer de innovatieve drinkfles presenteert. Leeftijdsgenoten zijn enthousiast. Hoe gaaf is een fles waarmee je naar hartenlust nieuwe smaakjes kunt proberen. Niet veel later dringt het merk ook binnen via sociale media. Dat vraagt om een grondige test.
Overtuigd van de eigen vindingrijkheid stuurt air up graag een ”sample” ter bespreking toe. In de doos zitten een fles à 650 milliliter, een sluitingsmechanisme met rietje en een paar ”pods” met fruitaroma.
Die pods zijn het geheim van de smid. Ze bevatten namelijk geurstoffen die in je hersenen de suggestie wekken dat je aan een limoendrankje zit. Of aan cola, ijskoffie of een van de vele andere smaken.
Ingewikkeld? Valt wel mee. Nadat je een fles met water hebt gevuld, plaats je een pod om het mondstuk van het rietje. Zodra je een teug water neemt, dringt een vleug van de aroma je neus binnen. Je hersenen combineren die sensatie van vocht in je mond en geur in je neus tot één signaal, namelijk dat je zojuist een bepaald (fris)drankje met een karakteristieke smaak hebt genomen. Dat is natuurlijk niet waar, want water blijft water, maar je hersenen slagen er simpelweg niet in om het een van het ander te onderscheiden.
Dat levert keer op keer verrassende reacties op. Want ook al weet je beter, de waarneming laat zich niet van de werkelijkheid onderscheiden.
Ondertussen werkt het systeem als een trein. Waar uw recensent gemiddeld genomen zijn water laat staan en mierzoete drankjes afslaat, drinkt hij nu de ene fles na de andere leeg. De hydratatie neemt hand over hand toe, zonder dat het drinkgelag zich vertaalt in gezondheidsproblemen. Integendeel, de onvermijdelijke plaspauzes leveren zelfs nog wat extra beweging op.
Gaandeweg wordt ook duidelijk welke pods zich het meest lenen voor dit concept. Een colapod in combinatie met simpel kraanwater roept bijvoorbeeld associaties op met het zoete vocht van een C-merk; de basilicum-citroenpods vormen daarentegen een ideale zoethouder voor de zomermaanden.
Hebben gebruikers even tabak van al die smaakjes (tabakssaparoma is overigens niet verkrijgbaar), dan kunnen ze de aroma’s ‘uitschakelen’.
Is het aanvankelijk vooral de aanschafprijs die cynisme oproept –een startset met fles en twee pods kost 35 euro–, een simpele rekensom leert dat het hele air up-systeem uiteindelijk relatief goedkoop is. Aanvullende pods, verkrijgbaar per 3 stuks, kosten 6 tot 9 euro en zijn goed voor 23 flessen met smaakaroma. Dat komt neer op 26 tot 29 cent per fles. Kom daar maar eens om in een supermarkt.
De ervaring leert dat de geuren na drie flessen wat beginnen te verdwijnen. Dat levert gaandeweg een ervaring op van vocht dat in de verte nog een associatie heeft met een bepaalde smaak. Het mag de pret niet drukken, het kostbare vocht is dan toch al binnen.
air up vanaf € 34,95 op >
nl.air-up.com
SodaStream ART Black € 99 via >
sodastreamstore.nl