Energieleveranciers maken zich op voor golf betalingsproblemen
Energieleveranciers verwachten door de sterk gestegen gas- en elektriciteitsprijzen dat meer klanten moeite zullen hebben om hun rekeningen te betalen. Bij Greenchoice en Eneco is nu al sprake van een geleidelijke toename van het aantal betalingsachterstanden. Branchegenoten Vattenfall en Essent zien die stijging nu nog niet, maar houden hun hart vast voor de nabije toekomst.
De energieleveranciers vrezen vooral het moment dat klanten hun eindafrekening voor het jaar krijgen. Als zij hun termijnbedrag niet of nauwelijks hebben aangepast aan de gestegen gas- en elektriciteitsprijzen zullen ze soms een forse nabetaling moeten doen. In sommige gevallen wordt het moeilijk om die te betalen. Klanten van wie het contract is afgelopen, zullen bovendien veel hogere maandlasten krijgen doordat in nieuwe contracten de extreme prijsstijgingen op de energiemarkten worden doorberekend.
Greenchoice kon niet exact aangeven hoeveel meer klanten met betalingsproblemen erbij zijn gekomen. „Het gaat echt stapje voor stapje”, aldus een woordvoerster. Er was altijd al een kleine groep die moeite had de rekeningen te betalen, en die zal volgens ramingen van Greenchoice met zo’n 25 procent groeien. Eneco merkt dat klanten vaker onvoldoende geld op de rekening hebben als het geld voor gas en licht wordt afgeschreven. „Dat kan gaan om stom toeval, maar in sommige gevallen blijken er ook grotere financiële problemen achter te zitten.”
Vattenfall merkt dat een groep klanten hun termijnbedrag niet of nauwelijks verhoogt. De energieleverancier vermoedt dat een deel van die klanten al weet dat ze de rekeningen niet kunnen betalen, maar geen contact opneemt over eventuele betalingsregelingen. „Bij een paar honderd euro per maand verschil kun je aan het eind van het jaar ineens geconfronteerd worden met een bedrag van duizend euro. Dat is niet door iedereen zomaar op te hoesten”, schetst een woordvoerder.
Essent ziet op dit moment nog geen toename in het aantal klanten met betalingsproblemen, maar verwacht dat wel begin volgend jaar. Bij klanten die al voor de energiecrisis een achterstand hadden, lopen de bedragen nu al op. Een woordvoerster merkt tegelijkertijd op dat veel klanten zich bewuster zijn geworden van hun eigen verbruik door het nieuws over energieprijzen en de Russische inval in Oekraïne.
Onlangs zetten grote energieleveranciers met Geldfit.nl, een initiatief van de Nederlandse Schuldhulproute, een site op met adviezen om de energierekening betaalbaar te houden. Ook kunnen mensen in contact komen met een energiecoach die bespaartips geeft.