Transportbranche erg bezorgd over gevolgen boycot
Wegvervoerders maken zich grote zorgen over de gevolgen van een verbod van de Europese Unie op de import van Russische olie over zee. Vooral diesel dreigt duur of schaars te worden door de boycot. Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) mist bij de Nederlandse overheid een plan dat klaarligt om de pijn te verzachten.
Volgens TLN-voorzitter Elisabeth Post heeft de Nederlandse regering nog geen analyse van de gevolgen van een olieboycot opgesteld. „Het is wonderlijk dat we eerst akkoord gaan met maatregelen en pas daarna gaan bedenken welke gevolgen die hebben”, verklaart ze. Ze wil dat de overheid bij de verdere uitwerking van het importverbod alles doet om tekorten aan diesel te voorkomen. TLN laat verder weten „niet principieel tegen” de boycot van Russische olie te zijn.
Vrachtwagens rijden vrijwel allemaal op diesel. Voor het maken van die brandstof is Europa afhankelijker van olie uit Rusland dan voor andere brandstoffen, stellen experts. De prijzen voor diesel dreigen daardoor nog verder te stijgen. Bij binnenvaartschippers en reders zijn ook zorgen over de beschikbaarheid van diesel.
TLN wil dat vervoerders van goederen bij daadwerkelijke tekorten voorrang krijgen bij de verdeling van de overgebleven diesel. Dat moet ervoor zorgen dat de bevoorrading van bijvoorbeeld supermarkten of ziekenhuizen door kan blijven gaan.
Duurder
De Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI) verwacht dat olie hoe dan ook duurder wordt door de boycot tegen Rusland. Dat land heeft zijn olie-export zo sterk ingericht op Europa als afzetmarkt dat het voor de Russen niet gemakkelijk zal zijn om net zulke grote volumes te slijten in andere delen van de wereld. Daardoor valt een deel aan olie weg op de wereldmarkt waardoor de prijzen verder zullen stijgen. „Er zijn meerdere reële scenario’s dat de prijs voor een vat olie verder stijgt naar 200 dollar”, zegt een woordvoerder van de VNPI. Nu koerst een vat Brentolie, maatgevend voor aardolieprijzen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, nog rond de 124 dollar.
De VNPI verwacht dat de hogere prijzen uiteindelijk kunnen worden doorberekend aan vervoerders en de industrie, wat uiteindelijk neerkomt bij de consument. „Oorlog is nooit gratis. We vinden de gevolgen erg vervelend, maar we steunen het volledig dat we Rusland hard raken in zijn verdienmodel.”
Langzamer
Duitsers moeten langzamer gaan rijden op de snelweg om zo brandstof te besparen vanwege de oorlog in Oekraïne. Dat zei directeur Fatih Birol van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) in een interview met het Duitse blad Der Spiegel. Birol vindt dat de Duitse overheid met een tijdelijke snelheidsbeperking moet komen zolang de oorlog duurt.
„We zijn in oorlogstijd, in een energiecrisis, en we kunnen ons maar beter voorbereiden op nog moeilijkere tijden”, aldus Birol. „Dit zou geen groot verschil uitmaken in het dagelijks leven van mensen. Een paar kilometer per uur langzamer rijden is maar een zeer klein compromis vergeleken met het lijden van de mensen in Oekraïne.”
Duitse milieugroeperingen hebben vanwege Oekraïne ook al opgeroepen tot snelheidsbeperkingen op snelwegen. Op sommige delen van de Duitse Autobahn gelden geen snelheidslimieten.