Jagersvereniging mag reclame blijven maken voor nut van jacht
De Jagersvereniging mag reclame blijven maken voor het nut van de jacht. Met de campagne „Veilig op weg, daar jagen wij voor” kunnen mensen het niet eens zijn, maar dat betekent nog niet dat zo’n slogan in strijd is met de Nederlandse reclamecode. De Jagersvereniging heeft het recht haar mening te uiten over hoe jagers naar haar oordeel bijdragen aan de verkeersveiligheid.
Dat heeft het College van Beroep van de Reclame Code Commissie woensdag bepaald in een zaak, die was aangespannen door een vrouw die zich stoorde aan billboards langs de weg met daarop campagneteksten van de Jagersvereniging. De Reclame Code Commissie vond de campagne ook „misleidend en oneerlijk.” Daarop ging de Jagersvereniging direct in hoger beroep en heeft nu alsnog gelijk gekregen.
Volgens het College van Beroep is de campagne noch de slogan misleidend. Dat door afschot van wild het aantal verkeersongevallen in een gebied kan afnemen, staat vast. Iemand kan om wat voor reden dan ook bezwaar hebben tegen de jacht en denken dat de Jagersverenging andere motieven heeft dan de verkeersveiligheid. Maar dat maakt de uitingen nog niet strijdig met de reclamecode.
De Jagersvereniging is tevreden over het oordeel. „Wij zullen het publiek blijven informeren over de maatschappelijke bijdragen van jagers”, aldus de directeur.