EconomieVloeibaar gas

Duitsland zet in op vloeibaar gas

Duitsland neemt begin 2023 een drijvende lng-fabriek in gebruik in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein. Dat meldde de Duitse krant Die Welt dinsdag op basis van uitspraken van de deelstaatpresident Daniel Günther.

Redactie economie
26 April 2022 18:55
Lng-tanks op de Maasvlakte. beeld ANP, Jerry Lampen
Lng-tanks op de Maasvlakte. beeld ANP, Jerry Lampen

Volgens Günther werken de Duitsers „op volle kracht” aan het lng-project. Duitsland is alternatieve projecten voor aardgas de afgelopen tijd aan het versnellen vanwege de oorlog in Oekraïne.

Vanwege de oorlog schortte Duitsland al de goedkeuring voor de omstreden gaspijplijn Nord Stream 2 op en kondigde het land aan snel niet meer afhankelijk te willen zijn van Russisch gas. Daardoor moet de belangrijkste handelspartner van Nederland nu op andere manieren aan gas komen. Volgens deelstaatpremier Günther zal de olieproductie in het Duitse gedeelte van de Noordzee ook uitgebreid worden, aldus de krant.

Schepen

Lng is vloeibaar gemaakt aardgas. Drijvende lng-fabrieken zijn schepen die ladingen lng weer kunnen omzetten in gas, waarna het aan gasnetten geleverd kan worden.

Met de drijvende fabriek, die in de stad Brunsbüttel aan de westelijke monding van het Noord-Oostzeekanaal komt, stroomt er straks 5 miljard kubieke meter gas per jaar het Duitse gasnetwerk in.

Duitsland versnelt de komende jaren lng-projecten nu het minder afhankelijk wil worden van Russisch aardgas. Voor lng moeten wel nieuwe pijpleidingen gebouwd worden en installaties waar lng kan worden opgeslagen vanaf de schepen, voordat het naar het gasnet kan.

Ook Nederland heeft naar verwachting veel meer lng nodig om minder afhankelijk te worden van Russisch aardgas. Het kabinet besloot vorige week dat Nederland voor het einde van het jaar geen Russisch gas meer wil importeren. Die invoer is nu goed voor 15 procent van het totale gasverbruik in Nederland.

Gasnetbeheerder Gasunie maakte maandag bekend in augustus een drijvende lng-fabriek in de Eemshaven te verwachten. Het vaartuig verlaat in mei de haven van Singapore om koers te zetten naar Nederland.

Gecharterd

De lng-fabriek, een zogeheten floating storage and regasification unit (FSRU), is eigendom van het Belgische scheepvaartbedrijf Exmar. Gasunie heeft het vaartuig voor vijf jaar gecharterd, zo maakte het bedrijf vorige maand bekend. Gasunie gaat nu in gesprek met potentiële klanten. Die moeten de nieuwe lng-terminal gaan gebruiken.

Behalve aan de terminal in de Eemshaven wordt er ook gewerkt aan uitbreiding van de capaciteit van een bestaande terminal op de Maasvlakte. Per saldo leidt dat tot een verdubbeling van de lng-capaciteit in Nederland.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer