Binnenland

Schiphol waarschuwt voor langere wachttijden in meivakantie

Schiphol waarschuwt voor langere wachttijden dan normaal tijdens de meivakantie. De komende twee weken kan het op piekmomenten even druk zijn als in 2019, voor de coronacrisis. Tussen 23 april en 8 mei verwacht Schiphol dagelijks gemiddeld 174.000 reizigers.

ANP
22 April 2022 08:51Gewijzigd op 22 April 2022 13:31

De luchthaven bereidt reizigers voor op de drukte door hen online te informeren over tips en reisinformatie. Aangeraden wordt op tijd te komen, maar niet te vroeg: twee uur voor een Europese vlucht en drie uur voor een intercontinentale vlucht. Online inchecken versnelt het proces ter plaatse, net als thuis de geldigheid van paspoort en reisdocumenten controleren. Drukke piekmomenten door vertrekkende reizigers verwacht de luchthaven tussen 07.00 uur en 10.00 uur en om 14.00 uur.

Ook Eindhoven Airport waarschuwt voor langere wachttijden in de meivakantie. In totaal verwacht de luchthaven zo’n 100.000 passagiers in de week vanaf 30 april. Aanbevolen wordt minimaal 2,5 uur voor vertrek aanwezig te zijn, reis- en coronadocumenten vooraf goed te regelen en een mondkapje mee te nemen.

Rotterdam The Hague Airport rekent tussen 25 april en 8 mei op ongeveer 89.000 passagiers, zo’n 7000 per dag. Net als bij de andere twee luchthavens ligt dat aantal nog iets onder het cijfer van 2019, maar ook hier rekenen ze tijdens piekmomenten op extra wachttijd. Dat komt bij alle drie de luchthavens mede door personeelstekort. Rotterdam zet voor de ingang een tent neer waar mensen bij lange rijen beschut kunnen wachten. Het verzoek is twee uur voor vertrek aanwezig te zijn en niet eerder, aangezien incheckbalies dan nog niet open zijn.

Schiphol voorspelde al dat onder meer in de meivakantie langere wachttijden zouden ontstaan door personeelstekort. Gedurende de coronacrisis zijn veel werknemers bij de luchthaven vertrokken, al dan niet gedwongen. Niet iedereen keerde daarna terug. Ook vakbond FNV waarschuwde al dat er op drukke vakantiemomenten chaos kan ontstaan door een tekort aan mensen bij de beveiliging en afhandeling van passagiers en bagage. Volgens de bond lukt het niet om voldoende nieuwe krachten te werven voor de vele vacatures die openstaan.

Al vaker leidde grote drukte op Schiphol tot moeilijkheden. Zo ontstonden afgelopen zomer problemen bij het laden van vliegtuigen en het laten instappen van honderden passagiers. Lange wachtrijen en niet-ingeladen koffers waren het gevolg. Kantoorpersoneel en piloten moesten bijspringen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer