Hollandse bijval voor Filip Dewinter
Debatteren kan hij, zo veel is wel duidelijk na het enthousiaste optreden van Filip Dewinter aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De omstreden leider van het Vlaams Belang oogst bijval; bij LPF-kamerlid Nawijn, bij arabist Jansen en bij de studenten. Een donkerkleurig meisje bedankt hem voor zijn heldere en wellevende manier van spreken.
Buiten staat politie te paard, binnen werken beveiligingsbeambten zich in het zweet. Alle bezoekers van het debat van Sviib, de studievereniging van bedrijfskundestudenten, moeten door detectiepoortjes worden geloodst. De veiligheid van de Belgische politicus, die vanuit Nederland al eens besmeurd en met een beschadigde auto huiswaarts keerde, moet absoluut worden gegarandeerd.
Zelf geniet Dewinter ervan, zegt hij, dat een open debat over de multiculturele samenleving eindelijk mogelijk is in Nederland. Voor het eerst wil nu zelfs de Rotterdamse PvdA-voorman Creemers met hem in discussie - een jaar geleden probeerde die hem nog uit het Rotterdamse stadhuis te laten verwijderen. Dewinter prijst het Nederlandse volk omdat het definitief „het taboe van de politieke correctheid” heeft afgeschud.
De multiculturele samenleving, zo vertelt hij, is een nieuwe godsdienst geworden. „Men wil culturen naast elkaar laten bestaan alsof ze allemaal compatibel zijn. Maar onze cultuur heeft bepaalde waarden en normen die beter zijn en moet daarom ”Leitkultur” zijn. Dat betekent dat we die waarden moeten verdedigen, opleggen en zelf opdringen aan mensen die hier te gast willen zijn. Zij moeten assimileren.”
Een inburgeringscursus is daarvoor ontoereikend, vindt Dewinter. „Men doet alsof het leren van de taal en het houden van de wetten voldoende is. Een Papoea met een in Nieuw-Guinea gemiddeld intelligentieniveau slaagt daar binnen een halfjaar in. Is hij daarmee Nederlander? We moeten leren van president Reagan, die zei: „America, love it or leave it.” Je wil Nederlander zijn, of je vertrekt.”
Vier steekwoorden heeft Dewinter als een student hem vraagt wat dan precies de Leitkultur is die hem voor ogen staat. „Rome, Griekenland, Verlichting en de joods-christelijke wortels.”
Kan een moslim zich daarin schikken? „Dat zal moeten, want het is aanpassen of terugkeren.” Te lang is de overheid lievig met de nieuwkomers omgegaan. „Het knuffelen moet afgelopen zijn. Moedig hen aan om zich als gast extra in te spannen.”
Dewinter krijgt tegengas. Vooral van PvdA’er Creemers. SP-kamerlid Kant vindt hij evenveel aan zijn zijde als tegenover zich; de SP roept immers al vijftien jaar dat het misgaat met de integratie. Duidelijke medestanders heeft Dewinter aan arabist Jansen en LPF’er Nawijn. De oud-minister roept schande over het verbieden van het Vlaams Blok, directe voorganger van het Vlaams Belang, door de Belgische rechter.
Voor religie in het algemeen blijkt Dewinter, met zijn expliciete verwijzing naar de joods-christelijke traditie van Europa, vriendelijker dan zijn opponenten. Volgens Jansen gaat „natuurlijk geen enkele godsdienst samen met democratie.” Creemers is het daarmee eens en wijst op de opvattingen van orthodoxe christenen over homofilie en de positie van vrouwen. De PvdA-politicus pleit ervoor om elke vorm van religie te verdringen naar de privé-sfeer. Geen godsdienstige argumenten in het publieke debat, luidt kort samengevat zijn devies.
Helemaal bont maakt columniste Ebru Umar het door een paar minuten voor het einde van het debat binnen te komen en toch nog even op te merken dat „geloof helemaal uit de Grondwet moet worden gebannen, omdat het elke discussie doodslaat. Godsdienst an sich staat voor achterlijk. Niet van deze tijd. Fabels. Sprookjes. Folklore. Aanhangers van iedere godsdienst zijn achterlijk.”