Recensie: André van Vliet speelt koraalmuziek van Herman van Vliet
Mijn eerste discografische kennismaking met Herman van Vliet: de lp ”Eigen bewerkingen over Psalmen en Gezangen” vanuit de evangelisch-lutherse kerk in Den Haag. Wat waren ze ongehoord goed, die bewerkingen: pit, precisie, polyfonie, poëzie. Het Franse temperament van Demessieux en Dupré was onloochenbaar. ”Festivo” was hier geen boerenfeest als bij Breughel, maar veeleer een geanimeerde conversatie als bij Renoir.
André van Vliet, eertijds leerling van en registrant bij Herman, kreeg de dankbare taak twee mappen met onuitgegeven werk te bezorgen, op geluidsdrager en op muziekpapier. De zeventien nummers van deze cd variëren qua lengte en status. Sommige behelzen niet meer dan een rouwdouwerig voorspel à la Asma met dito koraal (Psalm 61, 81, 36), al vallen ook hier de stemvoering en harmonieën positief op. Door Asma geïnspireerd maar duidelijk doorontwikkeld is het uiterst welluidende ”Leid vriend’lijk Licht”. Pareltjes zijn ”God be with you” en Psalm 35, met de breekbare sfeer van een Howells-prelude.
André van Vliet kwijt zich met verve van z’n taak, al is zijn voordracht in een aantal details net wat meer Old School-Hollands dan die van de componist: minder strakke tempi, minder puntige articulatie, andere manier van akkoordenbinding.
De grotere werken zijn brokken uitstekende muziek: een partita (Psalm 97), een negendelige variatiereeks (Psalm 100), een Reger-fantasie in notendop, inclusief koraalfuga (”Lof zij de Heer”), en een toccata met een dynamische fuga (Psalm 146).
Hoogste tijd dat deze nalatenschap in de concertprogramma’s en de kerkdiensten tot klinken komt.
André speelt Herman van Vliet – Koraalbewerkingen – Evangelisch Lutherse Kerk Den Haag; Festivo (6962542); € 16,95; bestellen: andrevanvliet.nl