Kritiek op volgen surfgedrag
Nederlandse websites moeten stoppen met een veelgebruikte methode voor het plaatsen van advertenties op basis van bezoekersgegevens.
Dat bevestigde een woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens dinsdag na berichtgeving door het Financieele Dagblad. De wijze waarop bezoekersgegevens worden verzameld, is in strijd met de Europese privacywetgeving. De Nederlandse toezichthouder adviseert uitgevers om direct een alternatief te zoeken.
De meeste Europese websites en apps gebruiken een advertentiesysteem dat is ontwikkeld door reclamevakorganisatie IAB Europe, schrijft het FD. Consumenten geven via een pop-up toestemming om hun surfgedrag te laten volgen. Websites gebruiken de data die ze van een bezoeker verzamelen om advertentieruimte te verkopen die op deze consument is toegespitst.
Het advies van de Autoriteit Persoonsgegevens volgt op een uitspraak van de Belgische privacywaakhond. Die oordeelde afgelopen week dat de methode van IAB Europe strijdig is met Europese privacyregels. Websites die ermee doorgaan, zijn in overtreding.
Een woordvoerder van de waakhond zegt tegen het Reformatorisch Dagblad dat het systeem van IAB onvoldoende transparant is. „Gebruikers wordt bijvoorbeeld wel om toestemming gevraagd, maar ze worden niet duidelijk geïnformeerd wat er daarna met hun gegevens gebeurt. Het besluit van de Belgische toezichthouder is goed nieuws voor iedereen die niet stiekem gevolgd wil worden, voor iedereen die het niet prettig vindt dat advertentiebedrijven ons volgen en de informatie die ze over ons verzamelen doorverkopen aan honderden partijen.”
Een alternatief voor adverteerders is volgens de woordvoerder ”contextueel adverteren”. „Dat is heel simpel: bij een filmpje over klussen een advertentie voor een bouwmarkt, bij een artikel over voetbal een advertentie voor een sportwinkel. Adverteerders hóeven niet mensen overal op het internet te volgen om geld te verdienen.”
Grote adverteerders vrezen voor boetes van toezichthouders en claims van privacyorganisaties, zegt Ruben Schreurs, chief product officer van media-adviesbureau Ebiquity in het FD. Dit bedrijf werkt voor grote adverteerders zoals Sony en Nestlé. „Klanten van ons bereiden zich hierop voor.”