Kerk & religie

Bijbel nog altijd meest verkochte boek in Nederland

De Maand van de Bijbel start zaterdag, een initiatief van de uitgeverijen Royal Jongbloed en Adveniat; verschillende organisaties werken hieraan mee. Vijf vragen aan Pieter de Boer (59), uitgever bij Royal Jongbloed.

21 January 2022 12:07
Het logo van de Maand van de Bijbel. beeld Royal Jongbloed
Het logo van de Maand van de Bijbel. beeld Royal Jongbloed

Wie dacht dat de Bijbel steeds minder populair wordt, heeft het mis. Nog steeds is de Bijbel het bestverkochte boek. Hoe komt het dat dit boek in Nederland én wereldwijd niet op een bestsellerlijst voorkomt? „De Bijbel bestaat in allerlei vormen, edities en vertalingen. De ene bevat de berijmde Psalmen, de andere niet. Door die verschillende versies voert er niet een de bestsellerlijsten aan. Maar toch gaat het allemaal om dat ene Boek. Daar kan geen ander boek aan tippen”, aldus De Boer.

Volgens hem verdient de Bijbel het om in de schijnwerpers te staan. „Het is een boek met enorme invloed op cultuur en samenleving. Zo kwam het idee om een Maand van de Bijbel te organiseren. Inmiddels is dit de derde keer.”

Wat voor activiteiten kunnen we verwachten?

„Zaterdag verschijnt een briefwisseling tussen Thomas Quartier en Hanna Rijken, beiden theoloog, in de vorm van een essay. Met deze publicatie openen we dit initiatief. Verder organiseren partners van de Maand van de Bijbel vanuit hun eigen expertise activiteiten; inmiddels werken meer dan twintig partijen mee. Wij organiseren als initiatiefnemers zelf geen events, maar inspireren onze partners om dingen te ondernemen; alles met het doel om de Bijbel in de schijnwerpers te zetten. Zo verzamelt de Protestantse Kerk in Nederland een top 10 van meest geliefde liederen en zoekt het Nederlands Dagblad uit welk lied het meest gewaardeerd wordt. Vanwege de omstandigheden is het niet mogelijk om events te organiseren.”

17896182.JPG
Pieter de Boer, uitgever bij Royal Jongbloed. beeld Pieter de Boer

Waarom het thema ”Zing een nieuw lied”?

„De Bijbel en liederen zijn enorm aan elkaar verbonden. Zo wordt er in de Bijbel veel gezongen, maar zijn er ook Bijbelteksten op lied gezet; hij is een inspiratiebron voor muziek. Het kiezen van een thema helpt onze partners de Bijbel op een bepaalde manier onder de aandacht te brengen.

In hun briefwisseling laten Quartier en Rijken zien hoe muziek in hun eigen geestelijk leven een rol speelt. De laatste brief van Quartier aan Rijken bevat een lied dat hij speciaal voor dit initiatief schreef. Rijken zette de tekst op muziek.”

Wat hoopt u te bereiken?

„In het essay staat de wens van ons als organisatoren dat door heel het land een vuur wordt aangewakkerd om mee te doen met dit initiatief. Zo kunnen we samen inspiratie halen uit het meest gelezen boek ter wereld. Het is onze hoop dat steeds meer mensen, of ze nu al bekend zijn met de Bijbel of niet, worden geraakt door de liefdevolle boodschap.

Hoewel we niet kunnen meten of de Bijbel daadwerkelijk meer gelezen zal worden, zien we wel dat de impact groter wordt. Zo besteden niet enkel christelijke media aandacht aan de Maand van de Bijbel, maar in voorgaande jaren ook de Volkskrant en de radio.”

U noemt de Bijbel een boek waar we inspiratie uit kunnen halen; hoe voorkomt u dat de werkelijke boodschap ondersneeuwt?

„Wat mij betreft, is de Bijbel niet enkel een inspiratiebron, zoals andere boeken kunnen zijn. De Bijbel brengt een reddend verhaal, vertelt de boodschap van Jezus en vertolkt liefde naar de wereld.

Het is niet de bedoeling dat we eenzijdig zijn; we zouden juist graag zien dat de Bijbel verbindt. Daarom zetten we dit initiatief zo breed mogelijk op. Dan is wat ons betreft elke manier van omgang met de Bijbel welkom om mee te doen. We werken met verschillende partijen. De een gaat anders om met de Bijbel dan de ander. Toch merken we respect bij eenieder in de zorgvuldige omgang met de Bijbel.”

Hoe ziet u de spanning tussen het stimuleren van Bijbellezen en de belangen van uitgeverij Royal Jongbloed?

„Enerzijds ben je als uitgever van Bijbels de dominee, anderzijds de koopman. Die spanning ervaren we zeker; dat is voor ons een dilemma. Het betekent dat je extra verantwoordelijkheid hebt; je bent niet met zomaar een boek bezig. Het feit dat we de Bijbel verkopen, komt voort uit een dieper verlangen om de boodschap te verspreiden, niet om winst te kunnen maken. Het maakt dat je er als uitgever van doordrongen moet zijn met wat voor boek je bezig bent. Met dat in ons achterhoofd proberen we al meer dan honderd jaar de Bijbel op zo veel mogelijk tafels te krijgen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer