Posters en tv-spotjes moeten boostergraad opkrikken
Het ministerie van Volksgezondheid hoopt met een grotere mediacampagne meer mensen aan te zetten om een booster te halen. De komende tijd worden posters opgehangen op bijvoorbeeld treinstations en in winkels, en er is een nieuwe televisiespot in de maak, laat het ministerie weten. Dit om de vaart erin te houden nu het aantal nieuwe boosterafspraken bij de GGD’en over de piek heen is, maar bijna de helft van de gevaccineerde 18-plussers nog geen booster heeft gehad.
Op het hoogtepunt van de boostercampagne haalden in een week tijd bijna 2 miljoen mensen een extra prik, maar vorige week was dat al gedaald tot 1,1 miljoen, meldde het RIVM eerder. Voor komende week staan er vooralsnog maar 300.000 afspraken ingepland, al verwacht het RIVM dat dat aantal nog zal oplopen. Zorgminister Ernst Kuipers dringt erop aan dat meer mensen een boost gaan halen, zo zei hij vrijdag nog tijdens zijn eerste coronapersconferentie.
In de buitencampagne die vanaf volgende week op meer plekken te zien zal zijn, worden mensen aangespoord direct naar een van de vaccinatiestraten te gaan waar geprikt wordt zonder afspraak. De hoop is dat de mediacampagne de boostergraad voldoende zal opkrikken. Toch wordt tegelijk ook aan een meer gerichte campagne gewerkt. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar sms-campagnes gericht op bijvoorbeeld ouderen die nog een vaccin kunnen halen. Het ministerie zoekt nog uit hoe zo’n campagne ingericht zou moeten worden, maar zegt dat alleen mensen benaderd worden die toestemming gegeven hebben om hun gegevens met het RIVM te delen.