Miljardenslag om electronische strippenkaart
Vier Nederlandse consortia en twee buitenlandse ondernemingen zijn met elkaar in de slag om een nieuw elektronisch betaalsysteem voor het openbaar vervoer in Nederland te mogen introduceren. Met het project is 1,5 miljard euro gemoeid.
Slechts een van de deelnemers krijgt de opdracht. In juli volgt een nieuwe selectieronde, waarbij drie of vier plannen afvallen. In september volgt de finale waarin de ’winnaar’ uit de bus komt. Het contract met de winnaar wordt in december ondertekend. Na een proefperiode in 2003 moet het systeem als opvolger van de strippenkaart in 2006 volledig operationeel zijn.
„We gaan niet experimenteren met nieuwe technologieën, maar met vormen van elektronisch betalen die elders in de wereld al succesvol zijn gebleken”, aldus J. Kok, directeur van opdrachtgever Trans Link Systems (TLS).
TLS is een initiatief van de vijf grootste vervoermaatschappijen in Nederland (NS, Connexxion, GVB Amsterdam, RET en HTM). Gezamenlijk hebben deze bedrijven 90 procent van de Nederlandse markt in handen. Het bedrijf is eind 2001 opgericht.
Een van de consortia onder Nederlandse aanvoering is dat van KPN, Getronics en het Japanse Hitachi. Het tweede bestaat uit Interpay en ERG Transit Systems. Ook Siemens Nederland, EDS International en Cubic Transportation Systems dingen mee. Het vierde bestaat uit Accenture, MTR Corporation Ltd., Thales en Volker Wessels Stevin-dochter Vialis Verkeer en Mobiliteit.
De buitenlandse bedrijven die zelfstandig meedingen naar de miljardenorder, zijn het Franse SchlumbergerSema en de Duitse telecomdochter T-systems ITS.
Toen eind 2001 bekend werd dat er een nieuw systeem moest komen, toonden binnen een maand zeventig bedrijven uit de hele wereld belangstelling. Na verschillende selectierondes zijn er nu zes over. TLS had liever maar één gesprekspartner gehad, maar door de aanbestedingsrichtlijnen van de Europese Commissie mochten alle bedrijven meedingen. Voorwaarde was wel dat de bedrijven eerder een soortgelijk systeem hadden gemaakt of geëxploiteerd.
Het nieuwe OV-systeem zal een soort chip zijn die voor een scanner moet worden gehouden bij in- en uitstappen. Op die manier ’weet’ TLS wat voor reis iemand heeft gemaakt. Hoe betaling zal plaatsvinden, is volgens de woordvoerder van TLS nog niet duidelijk. „Het zal waarschijnlijk net zoiets als een pinpas worden.” Of het met automatische incasso zal gaan of met een rekening achteraf is ook nog onduidelijk.