Unilever bestempelt consumententak GSK als welkome aanvulling
Levensmiddelenconcern Unilever heeft nog altijd interesse in een overname van de consumententak van GlaxoSmithKline (GSK) die onder meer Advil-pijnstillers en Sensodyne-tandpasta maakt. De onderneming had eerder al een poging gewaagd het onderdeel los te weken van GSK, maar een bod van naar verluidt 50 miljard pond, ongerekend zo’n 60 miljard euro, was nog niet voldoende.
Unilever legt in een verklaring uit dat de GSK-divisie duidelijk past in de toekomstige plannen van het concern dat zich meer en meer op gezondheid, beauty en hygiëne wil richten. Tegenover de eventuele overname van de consumententak van GSK staat ook dat Unilever versneld afscheid wil nemen van merken die niet meer binnen de strategie passen. Dat is ook nodig om geld op te halen voor overnames.
Daarbij gaat het om voedselmerken die niet genoeg groeien. Het is nadrukkelijk niet zo dat Unilever van de hele voedingsmiddelendivisie af wil, zei topman Alan Jope. Merken als Ben & Jerry’s ijs en mayonaise van Hellmann’s staan er goed voor. Sowieso zijn er tekenen dat de merken van Unilever weer sneller groeien op eigen kracht.
Unilever bevestigde eerder dat het met een zak geld op de stoep stond bij GSK voor de overname van de divisie. De bestuursraden van GSK en van farmaceut Pfizer, die een minderheidsbelang heeft in GSK, vonden het bod evenwel te laag.
Een overname van de GSK-divisie zou de grootste ooit zijn voor Unilever. Dat past ook in de ambitie van Jope, die anders dan zijn voorganger Paul Polman grotere en gedurfdere overnames zou willen doen. Bij een eventuele overname zou Unilever ook een aantal merken van GSK aan derden kunnen verkopen, aldus kenners.
Ingewijden meldden aan persbureau Bloomberg dat het bedrijf al met banken zou praten over aanvullende financiering voor een hoger bod. Daarover zegt het bedrijf niets, maar Unilever wil wel een hoge kredietwaardigheid behouden.
GSK is van plan de consumentendivisie dit jaar op eigen benen te zetten en naar de beurs te brengen. Analisten schatten de waarde van de tak nu in op zo’n 48 miljard pond, maar GSK houdt in maart een investeerdersdag en met de informatie die dan naar buiten komt kan de waardering mogelijk worden bijgesteld.
Jope laat verder weten dat de consumentenmerken van GSK niet de enige optie zijn om te groeien op het vlak van gezondheid. Zo wil het bedrijf kennis voor zelfmedicatie als pijnstillers verkrijgen. Welke andere opties de Schot dan ziet, vertelde hij niet.