Binnenland

Consumentenbond staakt samenwerking Reclame Code om gokreclames

De Consumentenbond staakt definitief de samenwerking met de Stichting Reclame Code. Aanleiding is onvrede bij de bond over de reclamecode die de stichting heeft goedgekeurd voor online gokken.

ANP
14 December 2021 17:57

Volgens de Consumentenbond biedt de code te weinig bescherming aan kwetsbare groepen en tegen gokverslaving. De bond schorste de samenwerking met de stichting eerder „vanwege de onwil van de sector om de code aan te passen”.

Sinds 1 oktober is het mogelijk om legaal online te gokken in Nederland. In de voorbereiding daarop ontwikkelde de sector de reclamecode, de regels waaraan reclames moet voldoen, maar volgens de Consumentenbond zijn die dus onvoldoende. „De Stichting kende onze bezwaren, maar koos er desondanks voor akkoord te gaan met de code”, stelt directeur Sandra Molenaar. „Blijkbaar weegt het commerciële belang van de gokbranche zwaarder dan het welzijn van consumenten.”

Zo mogen de gokreclames volgens de code wel kinderen en jongvolwassenen bereiken, aldus de bond, zolang die maar niet meer dan 30 procent van het publiek uitmaken. „Absurd”, noemde de Consumentenbond dat eerder. „Volgens de wet is kansspelreclame gericht op deze groepen verboden.” Ook vindt de consumentenorganisatie de toegestane verdubbeling van inzetten tot 250 euro veel te hoog.

De bond zegt zich onder meer via de politiek en de Kansspelautoriteit „onverminderd” in te zetten voor „betere bescherming van kwetsbare groepen tegen schadelijke vormen van reclames voor online gokken”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer