Economie

Ryan Air zoekt nieuwe startbanen

De eerste vlucht van de tweede prijsbreker in Nederland is nog geen drie weken oud, of de maatschappij kondigt aan nieuwe bestemmingen te zoeken. De Ieren houden van aanpakken. Rotterdam Airport gooit hoge ogen, Schiphol staat niet op het verlanglijstje. „KLM is daar te sterk vertegenwoordigd”, aldus salesmanager Kell Ryan van Ryan Air. „Bovendien zit easyJet al op Schiphol.”

5 April 2002 10:23Gewijzigd op 13 November 2020 23:30
EINDHOVEN - Prijsbreker Ryan Air uit Ierland heeft donderdag zijn eerste vlucht Eindhoven-Londen uitgevoerd. De maatschappij biedt vliegtickets aan tegen absolute bodemprijzen. Ryan Air is na easyJet de tweede officiële low cost carrier in Nederland. Ook
EINDHOVEN - Prijsbreker Ryan Air uit Ierland heeft donderdag zijn eerste vlucht Eindhoven-Londen uitgevoerd. De maatschappij biedt vliegtickets aan tegen absolute bodemprijzen. Ryan Air is na easyJet de tweede officiële low cost carrier in Nederland. Ook

Met een grote rookwolk zet een grote Boeing 737-800 met gele band en blauwe buik zijn wielen op Brabantse bodem. Ryan Air schrijft geschiedenis. De prijsbreker uit Ierland heeft donderdag zijn eerste rit Eindhoven-Londen uitgevoerd. Vliegen tegen absolute bodemprijzen.

Veel passagiers wippen voor de introductieprijs van 15 euro de Noordzee over. „Trek je daar de luchthavenbelasting en dergelijke van af, dan vlieg je voor 1,50 euro”, becijfert Guido van Erp uit Deurne. „Promotieprijsje”, erkent Kell Ryan. „Daar moet dik geld bij.” Een ’normaal’ ticket kost straks zo’n 30 euro. Per toestel is een aantal stoelen beschikbaar tegen dat lage tarief. Mensen die op het laatste boeken betalen echter het volle pond.

Ryan Air is na easyJet de tweede officiële low cost carrier in Nederland. Ook KLM-dochter Transavia biedt, behalve chartervluchten en lijndiensten, goedkope vluchten aan. Ryan Air claimt de goedkoopste maatschappij van Europa te zijn. Op 176 routes in dertien landen vervoert het bedrijf zo’n 13 miljoen passagiers.

De verkoop op Eindhoven-Londen-Stansted loopt als een trein. Voor de komende maanden zijn 10.000 kaartjes verkocht. Het eerste jaar mikt de maatschappij uit Dublin op 100.000 passagiers, van wie naar schatting zo’n 40 tot 45 procent uitsluitend uit reizigers bestaat. Binnen een jaar wil Ryan Air de frequentie van de dagelijkse vluchten opvoeren naar twee of drie retourvluchten. Of enkele vluchten vanaf Rotterdam. De Ieren blijven naarstig op zoek naar nieuwe startbanen.

Prijsbrekers hebben de wind mee. De lage-kosten-weinig-service-maatschappijen hebben nauwelijks te lijden onder de gevolgen van 11 september. Deze luchtvaartbedrijven slagen erin tickets -telefonisch of via internet- ver onder de gangbare tarieven aan te bieden. Daarvoor moet de reiziger wel afzien van zijn maaltijd, krantje en koffie aan boord.

Ryan Air drukt de kosten verder door gebruik te maken van goedkope luchthavens, die vaak op vele tientallen kilometers afstand van belangrijke centra liggen. Nadeel daarvan is dat reizigers bij aankomst op bijvoorbeeld Londen-Stansted nog voor 12 pond anderhalf uur in een bus of voor 60 pond drie kwartier in de trein moeten zitten om hartje Londen te bereiken.

Prijsbrekers minimaliseren de onkosten. Ook met de omdraaitijd op luchthavens. Een geland toestel moet binnen 25 minuten weer in de lucht hangen. Stilstaan kost immers geld. Ryan Air heeft daarom zijn Boeings 737 laten speciaal laten uitrusten met twee in- en uitgangen. Eentje voorin en eentje achterin. Passagiers komen daarmee op dubbele snelheid het toestel in en uit. „Wij zijn net een busonderneming.”

Helemaal vlekkeloos loopt de vlucht niet. De Ierse prijsbreker arriveert met een uur vertraging op Eindhoven Airport. Kan gebeuren. Uit verveling zijn de passagiers massaal neergestreken op het luchthaventerras. De warme voorjaarszon maakt veel goed. „Ik geloof dat niemand het echt vervelend heeft gevonden”, verklaart directeur Ad de Boer van Eindhoven Airport optimistisch.

Guido en Mariëtte van Erp uit Deurne wachten echter ongeduldig. Oponthoud in Eindhoven betekent minder tijd voor Londen. Het is de eerste keer dat het stel met een prijsbreker vliegt. Hebben ze er een beetje vertrouwen in? „Nee”, reageert Mariëtte fel. „Geen enkel vertrouwen. Ik wantrouw elk vliegtuig. Hoewel, zo’n eerste vlucht, daar zullen ze echt hun best wel op hebben gedaan.”

Toch moet Ryan Air de procedures nog eens tegen het licht houden. Op het moment dat het toestel voor het luchthavengebouw parkeert, spurt de horde passagiers al naar de uitgang van de vertrekhal. „Wilt u weer gaan zitten”, vraagt een Ryan Air-dame vriendelijk. Tevergeefs. „Gezinnen met baby’s en passagiers die assistentie nodig hebben, mogen eerst instappen”, probeert ze nog eens. „Dat doet easyJet beter”, moppert Inky Elling uit Manchester. „Die laten de passagiers in groepen van twintig tegelijk instappen.”

Elke schoolvakantie vliegt de Engelse naar Nederland voor een bezoek aan haar ouders in Eindhoven. Ryan Air is voor haar een uitkomst. Voor twee enkeltjes Eindhoven-Londen is ze 27 euro kwijt. Op de heenweg, vorige week, heeft ze nog gevlogen met easyJet. Ryan Air-salesmanager Ryan kijkt haar met een stalen gezicht aan. „EasyJet? Nooit van gehoord.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer