Groep landen wil groene scheepvaartroutes maken
Nederland en twintig andere landen hebben op de klimaattop in Glasgow een plan onderschreven om te komen tot niet-vervuilende scheepvaartroutes. In 2025 moeten er al zes groene routes zijn.
Een aantal andere landen die het akkoord hebben ondertekend volgens de Britse regering zijn het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, België, Duitsland, Frankrijk en Australië. De landen willen dat er in 2030 al veel meer routes zijn waar schepen kunnen varen zonder broeikasgassen uit te stoten.
Voor de groene routes kunnen worden ingevoerd, moet er intensief worden samengewerkt met havens en rederijen. Het initiatief betekent niet dat de betreffende havens volledig duurzaam worden, maar dat er alles aan wordt gedaan om duurzame scheepvaart op bepaalde routes mogelijk te maken. Zo moet er meer worden nagedacht over groene brandstoffen.
Met de Clydebank Declaration, zoals de verklaring heet, sluiten de landen aan bij een eerdere verklaring van de scheepvaartorganisatie van de VN, Internationale Maritieme Organisatie (IMO). De IMO wil in 2050 geen extra CO2 meer in de atmosfeer brengen. Er zijn volgens de IMO nog weinig duurzame brandstoffen voor de scheepvaart, de redersvereniging hoopt op een „revolutie in brandstoffen”.
De deelnemende landen willen intensief gaan samenwerken met havens om de scheepvaart groener te maken. De landen willen zo obstakels wegnemen om duurzamere scheepvaart mogelijk te maken.
De scheepvaart, die goed is voor het transport van 90 procent van alle goederen wereldwijd, is verantwoordelijk voor meer dan 2 procent van alle CO2-emissies, zo blijkt uit cijfers van de IMO. De industrie staat ook onder druk omdat de EU de doelstellingen voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen wil aanscherpen.