Israël moet werk van milieuzorg maken
In onze straat loopt het verkeer ’s middags om half drie vast. Tientallen automobilisten proberen dan op Route 1 te komen, de autoweg tussen Tel Aviv en de Dode Zee. Als het verkeerslicht op groen springt, kunnen er weer een paar auto’s doorrijden.
Ik loop enkele honderden meters langs de file om het tramstation te bereiken. Luisteren naar de podcast gaat niet vanwege het geronk van de auto’s en het getoeter. Automobilisten met weinig geduld claxonneren als een razende, witheet als ze zijn omdat die domme bestuurder voor hen niet doorrijdt. Er stijgt een hoofdpijn veroorzakende stank van autodampen op.
Enkele weken geleden schreven Israëlische dagbladen dat de files overal in Israël zijn toegenomen. Economische malaise of niet, tijdens de Covid-19-pandemie hebben autodealers topzaken gedaan. Het gevolg is dat het aantal files in Jeruzalem tijdens het spitsuur met een derde is toegenomen. Bovendien zijn straten opgebroken wegens de aanleg van nieuwe tramlijnen.
Als ik op het station kom, zie ik hoe jongetjes van een jaar of negen plastic bekertjes op de grond gooien, in plaats van in de vuilnisbak. In de tram gezeten, vliegen we de auto’s voorbij, die in beide richtingen kilometers lang vooruit kruipen. Israël heeft nog een lange weg te gaan als het gaat om het milieu.
Staatscontroleur Matanyahu Englman wees er vorige maand op dat tientallen ministeries en overheidsinstanties niets hebben gedaan aan het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen. Eerdere doelen om dat te beperken werden niet bereikt.
De toespraak van premier Naftali Bennett maandag in Glasgow was kort en visieloos. Hij beloofde de netto uitstoot van broeikasgassen tot nul terug te brengen 2050. Dat is een korte periode van 29 jaar. Hij had het dus over concrete stappen moeten hebben. Hij had bijvoorbeeld moeten zeggen dat het onderwijs over klimaat en milieu op alle scholen wordt opgevoerd, dat autodealers over vijf jaar alleen nog maar nieuwe auto’s mogen verkopen als die elektrisch zijn, en dat aannemers vanaf 2022 alleen nog maar gebouwen mogen plaatsen met zonnepanelen op het dak die elektriciteit aan het net leveren.
Goed nieuws kwam echter van de minister van Milieubescherming. Tamar Zandberg van Meretz annuleerde woensdag de deal met de Verenigde Arabische Emiraten over het doorsluizen van olie per pijp tussen Eilat en Asjkelon. Fossiele brandstoffen horen in het verleden thuis, niet in de toekomst.
Waar Bennett gelijk in had, was dat hij wees op de kracht van Israël. Die ligt in de hightech. Israëlische deskundigen hebben uitvindingen gedaan die veelbelovend zijn om klimaat en milieu te beschermen. Het is te hopen dat niet alleen in het buitenland ondernemers deze toepassen, maar ook in het land dat deze keihard nodig heeft. Dat is Israël zelf.