„We laten ons de regenboog als teken van hoop niet ontnemen”
De discussie over homoseksualiteit en transgenders is verpolitiseerd, stelt Ulrich Parzany. „Het gaat om een pastoraal probleem in de kerk. De politiek drijft nu de kwesties op de spits en bedreigt de vrijheid van de verkondiging.”
Parzany is voorzitter van het behoudende Duitse netwerk Bibel und Bekenntnis (Bijbel en belijdenis). Zaterdag houdt deze organisatie in Bielefeld een studiedag die gewijd is aan de ontwikkelingen rond transgenders en homoseksualiteit in kerk en samenleving.
Het embleem van de dag is een regenboog, want dit teken van hoop voor de wereld wil de organisatie zich niet laten ontnemen, verklaart een woordvoerder. „De regenboog is het symbool van het verbond van God met de nakomelingen van Noach. In de regenboog van lhbti ontbreekt veelzeggend de kleur hemelsblauw. Deze kleur symboliseert bij uitstek de verlossing. Zes kleuren is het getal van de mens, zeven is het getal van God, de volmaaktheid. De zevende kleur symboliseert ook het kruis, de enige weg naar de hemel. Buiten de lichtkring van de Bijbel verbleekt het beeld van de regenboog.”
Het netwerk is vijf jaar geleden opgericht om gezamenlijk verzet te bieden tegen de teloorgang van Bijbelse waarden in kerk en samenleving. De 65 initiatiefnemers, afkomstig uit protestantse en vrije kerken in Duitsland, protesteerden vooral tegen kerkelijke besluiten inzake inzegening van paren van hetzelfde geslacht, de stimulering van de genderideologie en het promoten van de interreligieuze dialoog. In Bielefeld wordt zaterdag het startsein gegeven voor een christelijke mediatheek onder de titel ”offen.bar”, in samenwerking met Evangelium21, de Duitse pendant van The Gospel Coalition (TGC). Projectleider is de protestantse bioloog en blogger Markus Till uit Tübingen.
Hype
Parzany was in het verleden bekend als leider van Pro Christ, een grote evangelisatieactie in Europa via satellietverbindingen in vijftien landen, waaronder Nederland. Hij maakt zich grote zorgen over de manier waarop de nieuwe genderideologie politiek wordt vertaald, laat hij desgevraagd weten. „Geslachtsverandering is vooral een hype onder jongeren die met hun lichaam worstelen, maar waartegen in de seculiere wereld, ook in de wetenschap, steeds meer protest komt. Een atheïstische evolutiebioloog uit Kassel heeft recent de genderideologie als complete onzin gekritiseerd. Zijn tegenstanders hebben geprobeerd hem via juridische maatregelen tot zwijgen te brengen, maar dat is niet gelukt. De meerderheid van de bevolking is tegen de verkrachting van de taal door de genderideologen. Ook uit de kring van de academische theologie is er inmiddels goed gemotiveerd verzet gekomen. Maar of deze geluiden zullen doorzetten, zal de toekomst moeten leren.”
Er is alle vrijheid om tegen de nieuwe ideologie te protesteren?
„Ja, maar we voelen steeds meer dat onze protesten publieke weerstand oproepen. Christenen die ervoor opkomen dat de Bijbel Gods Woord is, worden als fundamentalisten uitgescholden en met fundamentalistische moslims gelijkgesteld. Elke kritiek op homoseksueel gedrag wordt als discriminatie van de mens gestigmatiseerd. De leiding en de synode van de Evangelische Kerk in Duitsland huldigen ook deze mening. Het is echter vooral een probleem van de veelal liberaal geworden kerken in Europa en Noord-Amerika. De kerken in het Zuiden en Oosten huldigen geheel andere meningen.”
U hebt ook de Nashvilleverklaring ondertekend. Hoe moeten we van de Bijbel afwijkende seksuele gedragingen pastoraal benaderen?
„We zullen door ons gedrag moeten laten zien dat wij niemand verachten. In de verkondiging moeten we duidelijk maken dat de liefde van de gekruisigde en opgestane Jezus alle mensen geldt. Ieder mens is zo door God geliefd dat Jezus voor hem is gestorven. Jezus neemt ons aan, zoals wij zijn, maar Hij verandert ons naar Zijn wil door de kracht van de Heilige Geest. Jezus liet in Zijn leven zien dat Hij alle zondaren vergeeft. Dat geldt ook hetero’s die binnen of buiten het huwelijk in zonde leven.”
Wat verwacht u na de geruchtmakende kwestie Olaf Latzel?
„Er zullen in de toekomst steeds weer pogingen zich voordoen om elke kritiek op homoseksuele levenswijzen met het verwijt van discriminatie te bestrijden. Veel christenen laten zich hierdoor de mond snoeren. De opdracht is dat je zowel voorzichtig als helder en duidelijk moet zijn. Wat nu echter gebeurt, is dat de vrijheid van de verkondiging in de kerk op het spel staat als je niet meer opkomt voor Bijbelse waarden en zelfs verboden wordt te zeggen dat homoseksualiteit zonde is, wat de Bijbel toch onomwonden stelt.”
Minderheid
Sam Allberry, spreker op de studiedag en actief voor The Gospel Coalition in Engeland, constateert dat de voorstanders van de transgenderideologie in de kerken vooralsnog de minderheid vormen. „De kwestie verdeelt in Engeland momenteel vooral de seculiere wereld, waar onder meer een zeer spraakmakende figuur als J. K. Rowling zich tegen deze nieuwe ideologie heeft gekeerd. In sommige opzichten is de transgenderbeweging een verlengstuk van het denken over homoseksualiteit dat door het huidige recht in alles beschermd en bevorderd moet worden.”
Allberry onderschrijft de overtuiging van Parzany dat christenen de vragen rond seksuele ethiek vooral als een pastorale kwestie moeten zien en niet als een politieke. „Sommigen in onze kerken worstelen met genderdysforie. We moeten ervoor zorgen dat ze weten dat ze welkom en geliefd zijn en gehoord worden. De beste manier om een goede vriend te zijn, is te luisteren en te begrijpen wat iemand doormaakt. We kunnen ze dan ook laten zien hoe de Bijbel de complexe relaties verklaart die we vaak met ons lichaam hebben en hen wijzen op de manier waarop de hele schepping is onderworpen aan de gevolgen van de zonde.”