Binnenland

Druk op vaccinatielocaties, meer afspraken via callcenter

In meerdere regio’s in het land is het drukker op vaccinatielocaties waar mensen zonder afspraak terecht kunnen dan normaal, laat koepelorganisatie van de gezondheidsdiensten GGD GHOR Nederland weten. Ook het callcenter dat mensen kunnen bellen voor een prikafspraak heeft het drukker dan gewoonlijk.

ANP
3 November 2021 14:59Gewijzigd op 3 November 2021 16:25

GGD Hart voor Brabant vroeg mensen woensdag niet meer naar de vaccinatielocatie in Sociaal Cultureel Centrum De Helftheuvel in Den Bosch te komen, omdat het er erg druk was. Mensen mochten wel komen, aldus een woordvoerster van GGD Hart voor Brabant, maar de rij voor een prik was lang. Het was woensdag de eerste dag dat de locatie was geopend. „De oproep was nadrukkelijk niet: laat je vandaag niet vaccineren”, zegt de woordvoerster. „De boodschap was dat het druk was en dat je dus beter naar een andere locatie kon gaan als je niet in de rij wilde staan.” Het prikken zonder afspraak was ook op andere locaties al eens zo populair dat GGD Hart voor Brabant opriep om niet meer te komen. „Er komen gewoon heel veel mensen op het prikken zonder afspraak af.” De locatie in Den Bosch was woensdag geopend tot 16.00 uur.

Ook in andere delen van het land is het woensdag drukker dan gewoonlijk, aldus een woordvoerster van GGD GHOR Nederland. Het gaat volgens haar om onder meer de regio’s Limburg-Noord, Noord- en Oost-Gelderland, Drenthe en Twente. Onder anderen die laatste regio heeft extra personeel opgeroepen. In Brabant-Zuidoost was het woensdagochtend erg druk, maar ’s middags werd het weer „behapbaar”. De woordvoerster weet niet van andere locaties dan die in Den Bosch waar mensen werd gevraagd niet meer te komen vanwege de drukte.

Ook het vaccineren mét afspraak lijkt deze week populairder dan gewoonlijk. Dinsdag werden er landelijk al een stuk meer prikafspraken gemaakt dan gemiddeld, aldus de koepelorganisatie. In het callcenter en online werden in totaal 17.000 afspraken voor een coronavaccinatie vastgelegd, waar dat er normaal gemiddeld 10.000 zijn. Ook woensdag is het weer „veel drukker” in het callcenter, aldus de woordvoerster. De organisatie komt donderdag met de totaalcijfers van het aantal afspraken dat woensdag werd gemaakt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer