Expositie vertelt over grafisch kunstenares Fré Cohen
Ze wordt beschouwd als een van de belangrijkste grafisch vormgeefsters in ons land, die zich in haar tijd vooral bevond in een mannenwereld. De Joods-Nederlandse kunstenares Fré Cohen (1903-1943) werkte lange tijd in de stijl van de Amsterdamse School. Haar werk is vanaf dinsdag te zien in een overzichtstentoonstelling in Museum Het Schip in Amsterdam.
Cohen liet zich inspireren door de toen nog nieuwe bouwstijl Amsterdamse School. Ze putte uit de typografie van het tijdschrift Wendingen en ontwierp haar eigen letters, geblokt en afgewisseld met zwierende lijnen. De grafisch vormgeefster werkte onder meer voor uitgeverijen als De Arbeiderspers, Querido en de Wereldbibliotheek. Die wilden het lezen bevorderen onder arbeiders met betaalbare, goed verzorgde boeken. Ook ontwierp ze grafisch drukwerk voor de gemeente Amsterdam, de socialistische beweging, vakbonden en coöperaties.
Volgens het museum is Cohen van groot belang geweest voor de Amsterdamse School. Ook was ze een voorvechter voor gelijke rechten voor vrouwen en deed ze vaak de vormgeving voor vrouwenverenigingen. Het lukte haar als een van de weinige vrouwen in die tijd in dit vakgebied aan de slag te gaan en financieel onafhankelijk te zijn.
De Tweede Wereldoorlog en de daarmee gepaard gaande anti-Joodse maatregelen hadden ingrijpende gevolgen voor Cohen. Ze kreeg bijna geen opdrachten meer, moest bijverdienen als lerares en dook uiteindelijk onder. Op 10 juni 1943 werd ze opgepakt, waarop ze uit vrees voor wat er ging komen pillen met gif innam om zichzelf van het leven te beroven.
De expositie is te zien tot en met 4 september volgend jaar. Museum Het Schip is gewijd aan de Amsterdamse School en huist in een gebouw dat behoort tot de top van deze bouwstijl.