Autotest: Hyundai Ioniq 5 neemt en geeft stroom
Elektrische auto’s ontwikkelen zich snel. Hyundai doet in de voorste gelederen mee met deze Ioniq 5. Een fors uitgevallen hatchback met een indrukwekkende aandrijflijn en dito prestaties.
De vormgeving is strak en modern. De auto is glad afgewerkt met in de deuren verzonken grepen en klepjes in de voorbumper die alleen openen als er extra koellucht nodig is. Optisch heeft de auto nog een grille, maar achter de gesloten plastic plaat tussen de koplampen gaat alleen maar technologie schuil.
Hyundai biedt bij de Ioniq 5 twee motoren met 170 pk/350 Nm en 306 pk/605 Nm. Die laatste levert haast verbluffende prestaties en kan eventueel worden gekoppeld aan vierwielaandrijving. De basismotor heeft een 58 kWh batterij, terwijl die bij de snelste versie groeit naar 73 kWh. Dat klinkt groot, maar in de praktijk haalt de auto een actieradius van zo’n 370 kilometer in het geval dat er in de Eco-modus wordt gereden.
Een leuke eigenschap is dat de Ioniq 5 niet alleen stroom ‘tankt’, maar deze ook afgeeft. Er wordt een speciale stekker meegeleverd die in de laadaansluiting past waar gewoon 220 volt uit getapt kan worden.
Door zijn lengte van 4,63 meter heeft de auto een bijna limousineachtig interieur. Zo strak als de vormgeving is ook het dashboard dat uit twee beeldschermen bestaat. Het scherm is zo breed dat het deels achter het stuurwiel schuil gaat.
Naast de stille aandrijflijn heeft Hyundai de auto uitstekend geïsoleerd, zodat het onder alle omstandigheden comfortabel rustig blijft.